قله ها

قله آزاد کوه (شاهزاده کج گردن) کجاست ؟

قله آزاد کوه (کوه آزاد) قله غول پیکری است که در جنوب دره رود نور در رشته کوه‌های البرز مرکزی شمال ایران وجود دارد. دامنه‌های شرقی، شمالی و غربی قله آزاد کوه از سنگ دیواره‌های شیب دار به ارتفاع بیش از 500 متر ساخته شده است. برای این که بدانید قله آزاد کوه کجاست پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید. برای مطالعه سایر کوه های ایران و تهیه لوازم کوهنوردی می‌توانید به سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست سر بزنید.

قله آزاد کوه، شاهزاده رشته کوه البرز

بر خلاف بقیه قله های مرتفع البرز مرکزی که توسط خط الرأس های مرتفعی که آن‌ها را به قله های دیگر متصل می‌کند، قله شاهزاده کج گردن قله‌ای آزاد است که از هر طرف کاملاً توسط دره های عمیق احاطه شده است. گذری به سمت جنوب شرقی این کوه که بزنید، می‌بینید که آن را به کوه‌های دیگر متصل می‌کند. همچنین می‌بینید که برجستگی این قله آن را به عنوان نسخه‌ای کوچک از پادشاه مطلق البرز مرکزی، کوه 5671 متری دماوند که بسیار بالاتر از هر چیز دیگری قرار دارد، جلوه می‌دهد. این باعث شده که قله آزاد کوه به “شازده” (شاهزاده) لقب بگیرد.

ویژگی قله آزاد کوه

دلیل نام گذاری قله آزاد کوه

کوه آزاد برخلاف اکثر قله های دیگر البرز که به وسیله یال های بلند به قله های اطراف زنجیر شده‌اند، قله‌ای «آزاد» و افتخارآمیز است که بر فراز دره های عمیق اطراف سر بر آورده است. نام آزادکوه را اهالی محل به این کوه داده‌اند و شاید دلیل این نامگذاری مخروطی بودن این کوه بوده و ارتباطی با ارتفاعات اطراف ندارد.

این کوه منفرد که بر فراز دره های عمیق قرار دارد، از شمال به جاده یوش، روستاهای بلده و آبادی های کلاک، نسن، میناک، پیل و… می‌رسد، این قله در مرز شرقی شهرستان زیبای نور قرار دارد.

آزاد کوه محبوب دل کوهنوردان

وقتی از چمنزارهای پر گل اطراف روستای میناک در پایین دره رود نور (2390 متر) نگاه می‌کنیم، قله آزاد کوه به‌عنوان قله‌ای باشکوه ظاهر می‌شود که از مناطق اطراف محافظت می‌کند. اگرچه بخش های بالایی دره وارنگه رود شامل چند روستا است، اما این منطقه نسبتاً بکر است و جمعیت کمی دارد.

از این رو قله آزاد کوه از دید اکثر مردم از جمله میلیون‌ها نفر از ساکنان تهران که هر ساله از طریق جآده چآلوس در نزدیکی آن سفر می‌کنند، پنهان می‌ماند. با این حال، این کوه برای جامعه کوهنوردی به خوبی شناخته شده است و محبوبیت نسبتاً زیادی دارد.

مشخصات کلی قله ازاد كوه

مشخصات کامل و کلیدی این کوه ارزشمند را برای شما لیست کرده‌ایم.

قله آزاد کوه ارتفاع 4355 متری دارد.

موقعیت مکانی آزادکوه

 جاده کرج – چالوس (کیلومتر 110)، پل زنگوله، کیلومتر 40 جاده یوش – بلده، تقاطع روستای میناک به سمت راست، روستای کلاک بالا

مختصات قله

 51.501586, 36.168944

بهترین زمان سفر آزاد کوه

 تیر و مرداد

شهرهای نزدیک

استان مازندران، شهرستان آمل و شهرستان چالوس

کوه ها

رشته کوه البرز

عوارض طبیعی موجود

وجود سنگ های شیب دار و گاهی ملایم

طول مسیر

7 کیلومتر صعود

7 کیلومتر فرود

بهترین زمان برای صعود به قله

1 تا 2 روز بسته به مسیر صعود.

وضعیت آب و هوای منطقه

بستگی به فصل داره

یخبندان

وجود برف خفیف در مسیر صعود

چالش های راه قله آزاد کوه

در روز و در هنگام صعود هوا گرم و آفتابی است و احتمال گرمازدگی وجود دارد؛ اما شب سرد است.

نماهای اطراف از قله

در شمال قله 95 کیلومتری نور قسمتی شبیه دیواره که رطوبت را از شمال با کوه‌های جنوبی و به ویژه قله غربی آن، شمزار، دهلا و وارشت جدا می‌کند.

زیبایی های آزاد کوه

در جنوب از شرق قله دماوند تا قله البرز مرکزی و حتی قله توچال و در غرب قله علم کوه و منطقه طالقان قابل رویت بود.

آبشارهای آزاد کوه

در مسیر یک آبشار وجود دارد.

رودخانه‌های فراوان و نهرهای کوچک فصلی در مسیر به چشم می‌خورند.

جان‌پناه و مکان های تامین آب

در هیچ یک از مسیرها پناهگاهی وجود ندارد و هرکسی که قصد صعود دارد باید چادر به همراه داشته باشد. بالا رفتن از این کوه در زمستان آسان نیست زیرا خطر سقوط بهمن وجود دارد.

پوشش حیوانات

بز، خرس، گرگ، روباه، عقاب، سمندر

پوشش گیاهی آزادکوه

 گون و آویشن

مسیر دسترسی به قله آزاد کوه

قله آزاد کوه با ارتفاع 4355 متر یکی از قله‌های البرز مرکزی است که در استان مازندران در ناحیه کوه نور کجور قرار دارد. به طور کلی مسیر دسترسی به آزاد کوه دارای چهار راه مختلف است. که نزدیک‌ترین آن‌ها از روستاي كلاك بالا در حومه بلده شهرستان نور می‌گذرد. قله مخروطی شکل آزادکوه تقریباً بی‌ارتباط با ارتفاعات اطراف است و تنها توسط یال جنوبی به سایر قله‌های منطقه متصل می‌شود. صعود به این قله فنی نیست و نیاز به تجهیزات زیادی ندارد. فقط اگر در فصل زمستان قصد صعود به آن را دارید، بهتر است وسایل لازم برای کوهنوردی در این فصل را تهیه کنید. پیشنهاد ما به شما فروشگاه کوه بیست است.

بهترین مسیر دسترسی به قله آزاد کوه

مناسب ترین مسیر برای صعود به قله آزاد کوه، دامنه‌های جنوبی آن است. نقطه شروع روستای دیدنی کلاک بالا است که در کنار یکی از شاخه‌های رودخانه نور قرار دارد. از آنجا به مراتع زیبا در پایه دیواره‌های صخره‌ای کوه آزاد کوه می‌روید تا به گذرگاه 3800 متری چورن برسید که در آنجا به دامنه های جنوبی پوشیده از شن‌های شیب دار دسترسی خواهید داشت.

بهترین مسیر صعود از ازاد کوه

 قله از دو مناره با ارتفاع یکسان ساخته شده است که ورودی شرقی آن راه آسان‌تری است. از قله آزاد کوه منظره ای پارانوما از رشته کوه های البرز مرکزی، از کوه دماوند 5671 متری در افق شرقی تا قله 4850 متری علم کوه در افق غربی را خواهید داشت.

شیب منطقه

از ساعت بالا تا بهار 16% = 9 درجه

گذر بهار به چرن 26% = 14 درجه

گردنه چرن به قله آزادکوه 52% = 29 درجه (خطر بهمن)

فاصله سفر از کلک علیا تا قله 7150 متر است. توجه داشته باشید که هیچ پناهگاهی در منطقه وجود ندارد. مدت زمان صعود به قله آزادکوه از مسیر کلک علیا به طور متوسط دو روز می‌باشد.

مسیرهای صعود به قله آزادکوه

      به طور کلی برای صعود به قله آزادکو چهار مسیر وجود دارد که در مورد این چهار مسیر توضیحاتی ارائه خواهیم کرد، پس با من همراه باش.

1.   مسیر شمال شرقی

 قله آزاد کوه از مسیر کلاک را باید نرمال‌ترین، نزدیک‌ترین و آسان‌ترین مسیر برای صعود به آزادکوه دانست. صعود به آزادکوه از مسیر روستای کلاک بالا است و در طی گذر از گرده شرقي باید از گردنه چورن عبور کرده و به قله برسید. اگر می‌خواهید در تابستان از این مسیر به آزادکوه صعود کنید بین یک تا دو روز زمان نیاز دارید. در زمستان، این زمان طولانی‌تر خواهد بود.

2.   مسیر جنوب غربی

 این جاده که از روستای وارنج رود سرچشمه می‌گیرد. باید طولانی‌ترین مسیر صعود به قله آزادکوه را در نظر گرفت. در این مسیر از دره وارنج، رودخانه ورد، دره شیر کمر و دشت سوتک عبور خواهید کرد و سپس با عبور از گردنه سوتک و دشت کمانکوه از گردنه چورن به قله خواهید رسید. اگر دوست دارید هنگام کوهنوردی منظره‌ای فوق العاده زیبا داشته باشید، بهتر است مسیر جنوب غربی را انتخاب کنید.

3.   مسیر شمالی (قله آزاد کوه از نسن)

 قله آزاد کوه از مسیر نسن شروع شود. فتح آزادکوه از این مسیر دو روز به طول می‌انجامد و طی آن از دشت کمانکوه و گردنه چورن عبور خواهید کرد.

4.   مسیر شرقی

چهارمین مسیر صعود به قله آزادکوه که باید به شما معرفی کنیم، مسیر شرقی است که از روستای زهرا شروع شده و پس از عبور از گردنه چورن به قله ختم می‌شود.

اگر قصد صعود به این قله را دارید باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که جنوب این کوه تحت حفاظت محیط زیست است.

نکات مهم که باید قبل از سفر به قله آزاد کوه بدانید

  • فاصله تا آزادراه تهران شمال 4 ساعت
  • چشمه های زیادی در راه است
  • شیب تند صعود
  • مسیر شلوغ است
  • آنتن دهی موبایل در قسمت زیادی از مسیر و همچنین قله وجود دارد
  • بهترین فصل کوهنوردی خرداد، اوایل تیر و اوایل مهر است

برای صعود به قله آزاد کوه سیاه بیشه چه تجهیزاتی لازم است؟

اگر در فصل بهار و تابستان کوهنوردی می‌کنید، به تجهیزات خاصی نیاز ندارید. حتی لازم نیست قبلاً کوه نوردی را تجربه کرده باشید یا دانش این رشته را داشته باشید.

تجهیزات لازم برای صعود از آزاد کوه

تجهیزات لازم برای صعود به آزاد کوه مانند داشتن غذای کافی، کفش‌های راحت، انواع چادر کوهنوردی و امکانات کمپینگ تنها چیزی است که نیاز دارید، زیرا هیچ پناهگاهی در راه نیست.

اولین صعودها به آزادکوه

برادران میناسیان برای اولین بار در سال 1329 به آزادکوه صعود کردند. دومین صعود توسط گروهی از کوهنوردان باشگاه آرارات انجام شد که سرپرست آن امیل مارکاریان بود. اولین صعودهای زمستانی به آزادکوه در سال 1344 توسط عباس حسینی، محمد خسروشاهی، بهمن شاهوندی و ناصر حیدرپور به ثبت رسید. اعضای انجمن کوهنوردان تهران بودند.

صعود زمستانی

بهترین زمان برای صعود به قله آزادکوه خرداد، تیر و اوایل مهر است. صعود زمستانه آزادکوه به دلیل احتمال ریزش بهمن در اطراف مخروط قله و دره‌های منتهی به آن نیازمند شناخت کافی از مسیر، تجهیزات مناسب، آمادگی و تجربه است.

نمایی از قله آزادکوه

این قله تقریبا در قلب منطقه البرز مرکزی قرار دارد و کل منطقه از آن نمایان است. وارشت و گرگ در شمال، منطقه زیبای علمکوه و تخت سلیمان در شمال غربی، دماوند در شرق و خاتل راس خلنو، کمانکوه، سرگچال و کلون بستک در جنوب قرار دارد.

هیچ کار فنی برای صعود قله وجود ندارد. ارتفاع این کوه 4355 متر است. جبهه شمالی این کوه دارای سوزن و پرتگاه‌های خطرناک است. این قله دارای دو قسمت در شمال غربی و شمال شرقی است که بر روی هر دوی آن‌ها آثاری از خرابه‌های باستانی وجود دارد.

آب و هوای قله آزادکوه

آب و هوا آزاد کوه مانند سایر قلل البرز مرکزی دارای آب و هوای کوهستانی است. در این منطقه معمولا باد از سمت غرب می‌وزد. هوای این قله در زمستان و پاییز فوق‌العاده سرد است و معمولا برف می‌بارد. بارش برف در این فصول به حدی است که تا پایان اردیبهشت در ارتفاعات باقی می‌ماند. در تمامی مسیرهای کوهنوردی آب فراوانی وجود دارد و کوهنوردان این منطقه نگران تامین آب نباشند.

نکته مهمی که در مورد صعود به قله آزادکو باید بدانید این است که در هیچ یک از مسیرهای صعود به این قله پناهگاهی وجود ندارد. پس اگر قصد صعود به قله آزادکوه را دارید، باید چادر همراه داشته باشید. ذکر این نکته ضروری است که صعود به این قله در فصل زمستان بر خلاف کوهنوردی در تابستان کار آسانی نیست و در زمستان باید وسایل کوهنوردی به همراه داشته باشید.

وضعیت آب شرب

 در فصل خرداد در مسیر روستای نسن تا ابتدای یال گردنه چورن آب آشامیدنی فراوانی وجود دارد. مختصات مکان های ثبت شده توسط GPS برای دسترسی به آب شرب مربوط به نقاطی است که قرار است منبع آب دائمی باشند.چرا کوه بیست را برای خرید تجهیزات کوهنوردی انتخاب کنیم؟

کلام آخر

در این مطلب به بررسی قله آزادکوه سیر تا پیاز در مورد قله آزاد کوه مازندران است پرداختیم و در مورد مسیرهای صعود، آب و هوا و سایر اطلاعات در مورد آن صحبت کردیم. اگر نکته دیگری در مورد آزادکوه وجود دارد که در این مقاله به آن اشاره نشده است یا تجربه صعود به این قله را دارید؛ آن را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید تا دیگران از تجربیات شما استفاده کنند. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن استفاده کنید.

چرا کوه بیست را برای خرید تجهیزات کوهنوردی انتخاب کنیم؟

فروشگاه کوه بیست متنوع ترین تجهیزات کوهنوردی را با قیمت مناسب و کیفیت عالی به شما عاشقان طبیعت گردی و کمپینگ عرضه کرده است که ارسال سریع و مناسب سایت ما و همچنین رابط کاربری بسیار آسان خریدی لذت بخش و راحت را در 24 ساعت شبانه روز برای شما به ارمغان می‌آورد. برای اطلاع از آخرین اخبار کوهنوردی و آشنایی با سایر تجهیزات کمپینگ به پیج اینستاگرام کوه بیست سر بزنید.

سوالات متداول

لقب قله آزاد کوه چیست؟

علت نامگذاری آزادکوه یا قله آزاد کوه به دلیل نزدیک نبودن به هیچ کوهی و ارتفاع بسیار بالایی که دارد به شاهزاده کوه ها معروف است. منتها اهالی روستای اطراف این کوه به آن  کوه شاهزاده کج گردن نیز می‌گویند.

ارتفاع قله آزاد کوه چند متر است؟

ارتفاع قله آزاد کوه به 4355 متر می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا