لباس کوهنوردی

راهنمای خرید گتر کوهنوردی به صورت جامع و کامل!

در این مقاله که از سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست منتشر شده است ما برای شما راهنمای خرید گتر کوهنوردی را می‌نویسیم تا قبل از خرید به طور کامل راهنمایی شوید.

در زمان فعالیت‌های روزانه آب برف،  شن و ماسه می توانند از بالای كفش كوهنوردي وارد قسمت داخلی آن شوند. گتر می تواند قسمتی که بین کفش و شلوارخالی است را به طورکامل بپوشاند و اجازه ورود هیچ چیز را به داخل کفش ندهد کوهنوردان در فصل زمستان و تابستان گتر را همراه خود می‌برند چرا که باران شبنم گل و برف در همه طول سال باعث خیس شدن شلوار،  جوراب و کفش کوهنورد می شوند. پاهای خیس و نمناک، انگشتان سرد و یخ زده، شلوار پاره یا حتی یک سوراخ کوچک در شلوار گرتکس شما می تواند فاجعه به وجود آورد. برای دوری از سرمازدگی پاها انتخاب صحیح و درست گتر اهمیت بسیار بالایی دارد. پس چه زمان و کجا باید گتر بپوشید؟ چگونه باید از گتر استفاده کرد؟

گتر کوهنوردی چیست؟

گتر کوهنوردی به ‌طور خاص در بین ساق پا و کفش قرار می‌گیرند و ساق پا را از رطوبیت هوا، خیسی آب و در کل سرما حفظ می‌کنند. اگر قسمت ساق پا خیس شود، فقط چند ساعت زمان لازم است تا درد را احساس کنید. فقط کاربرد گترها بر روی ساق پا نیست و طراحی گترها به شکلی است که بر روی کفش بسته می‌شود و حتی مانع از رفتن سنگ‌ریزه‌ها، قطرات آب باران و… به درون کفش می‌شوند. این گترها با عایق بندی مناسب در برابر آب، سرما، سنگ‌ریزه و… سبب می‌شوند که گرمای بدن و پا حفظ شود و در زمان کوهنوردی و طبیعت‌گردی پرانرژی و با نشاط باشید و کمتر احساس خستگی بکنید.

برای آشنایی بهتر با گتر کوهنوردی پیشنهاد می‌کنیم مقاله گتر کوهنوردی چیست را بخوانید.

گتر کوهنوردی‌ چه کاربردی دارد؟

بدون تردید اصلی‌ترین کاربرد و کارایی گتر جلوگیری از خیس شدن پاها و کفش‌ها است. گتر باید مانع ورود آب و یا برف آبکی به داخل کفش شود.به عبارت دیگر گتر باید خشکی پا در مدت زمان برنامه صعود را تضمین و گارانتی کند. داخل گتر باید گرم باشد. پاهای سرد و یخ‌زده لذت صعود را از بین می برد و در موارد بسیاری به یخ زدن و سرمازدگی منجر می شود. گتر باید حتما ضدآب باشد. حتما می‌دانید که یک پای خشک از یک پای خیس گرمتر است. لایه رویی گتر به خاطر نگهداری و حفظ گرمای بدن کمک می کند و خطر سرد شدن پاها تا حد بسیار زیادی پایین آید. زمانی که پاها خیس شوند، خون از حد معمول خودش سردتر خواهد شد و انگشتان را گرم نگه نمی‌دارد. همچنین گتر حتما باید لباس‌ها را از فرسایش حفظ کند.

تجربه کوهنوردان کوه بیست می‌گوید که سنگی به یک شلوار کوهنوری خوب گیر کرده و آن را پاره کرده است. گتری که محکم و با کیفیت بالا ساخته شده باشد مقاوم خواهد بود و پاره نمی شود. حالا اگر پاره شد، قیمت یک گتر بسیار کمتر از شلوار کوه یا یک روکش برای کفش است. از طرفی دیگر تقریباً در هر برنامه صعود خراشی روی کفش ایجاد می شود که وجود گتر مانع از این فرآیند می شود. به عبارت دیگر ارزش گتر به اندازه کم شدن قیمت کفش به خاطر خراشیدگی از رویه یک جفت کفش است.

 شناخت انواع گتر کوهنوردی بر حسب نوع فعالیت

در ادامه مقاله راهنمای خرید گتر کوهنوردی گترهای کوهنوردی را بر اساس جایی که باید از آنها استفاده کنیم طبقه بندی می‌کنیم:

 سبک گُل گشت و کوهپیمایی

 همه گترهای مناسب این مدل از فعالیت، سبک و قابلیت تنفس دارند و از شما در برابر صخره‌ها، شن‌های سبک، باران نم‌ نم و محیط‌های مرطوب فعالیتهای گلگشت حفاظت و نگهداری می‌کنند.

فعالیت‌های آلپاین شکل

این مدل از گترها برای فعالیت‌های کوهپیمایی، پیاده روی و قدم زدن بر روی برف، اسکی صحرایی و میدانی بسیار مناسب هستند. در برابر سایندگی صخره‌ها و نفوذ آب حمایت و حفاظت بیشتری دارند. برای داشتن تجهیزات کوهنوردی خوب بایستی از یک فروشگاه کوهنوردی خوب وسایل خود را تهیه کنید؛ پس همین حالا خرید کنید!

اکسپدیشن

این نوع از گترها برای فعالیت‌های اکسپدیشن و طولانی مدت و چند روزه کوهنوردی طراحی و تولید شده‌اند و قابلیت ضد آب، قابل تنفس و فوق العاده راحت و شیک می‌باشند.

اندازه انواع  گتر

خوب است که در ادامه راهنمای خرید گتر کوهنوردی تمامی نوع گترها را بشناسید

گترهای کوتاه

اندازه این گترها در حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر است و معمولا تا قسمت بالای مچ پا را پوشش می‌دهند، این نوع از گترها برای کوهنوردی‌های سبک و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و شن و ماسه و آب باران طراحی شده‌اند.

گترهای نرمال

این نوع از گترها اندازه‌ای در حدود ۳۸ تا ۴۶ سانتی متر دارند  و برای شرایط سخت و طاقت فرسا آب و هوایی، برف عمیق و زیاد و علفزارهایی با هوای مرطوب طراحی شده اند.

اندازه انواع گتر

جنس انواع گترها

در این قسمت راهنمای خرید گتر کوهنوردی به بررسی جنس هر یک از گترها می‌پردازیم تا شما بتوانید گتری را انتخاب کنید که کاملا مناسب شما باشد.

گترهای Gore-Tex

این پارچه چند لایه و بسیار محبوب قابلیت تنفس، ضد آب بودن و ضد باد می‌باشد که برای استفاده در آب وهوای برفی و محیط های مرطوب مناسب هستند. متاسفانه بیشتر محصولاتی که در ایران تحت عنوان پارچه گورتکس فروخته می‌شوند تنها از جنس نایلون هستند و اصل نیستند.

گترهای Cordura® nylon

این نوع از پارچه که بافت فوق العاده سفت و محکمی دارد مقاومت بالایی در برابر سایش یخ، صخره و دندانه های سنگی شکل دارند.

این گترها از پارچه نایلون پوشش دار و بسیار سبک طراحی و تولید می‌شوند، جنس گترهای ساده و معمولی معمولا از این نوع پارچه است که مناسب برای کوهپیمایی‌های سبک و راحت، سرعتی و در شرایطی که محیط سنگریز است و یا علفزارهای مرطوب دارد، کاربرد دارد.

گترهای  Schoeller® fabrics

این مدل از گترها بافت نرم و قابلیت کشسانی بسیار بالایی دارد و برای استفاده در شرایط آب و هوایی نرمال و صاف بسیار مناسب است.

 تنظیم گتر بر روی کفش

بعد از بررسی کاربرد هر گتر در راهنمای خرید گتر کوهنوردی به نحوه تنظیم گتر بر روی کفش می‌پردازیم.

بیشتر گترهای استاندارد دارای چند سایز متناسب با کفش شما مورد استفاده می‌باشند. بنابراین در زمان بررسی یعنی قبل از خرید حتما تسمه های گتر را ببندید تا از تناسب آن با سایز کفش خود اطمینان کامل حاصل کنید.

گتر ها غالبا توسط نوار چسبانکی نازک، زیپ و گیره هایی سریع بسته می شوند اما نوار چسبانکی آسان ترین مورد برای بستن گتر در هوای سرد است. اگر از گتر های زیپ دار استفاده می کنید حتماً فراموش نکنید که دندانه های زیپ بسیار قوی طراحی شده باشند. بند بالایی گتر باعث می شود تا با کشیدن و فشردن آن گتر به پا بچسبد و به پایین سر نخورد. یک کش برای ساق پا هم باعث می شود تا گتر بسته شود  و تیغه های تیز کرامپون به آن برخورد نکند.

گتر باید کاملاً به دور کفش کاملا ثابت شده باشد تا از ورود برف و شن به داخل کفش  به طور کامل جلوگیری کند. خصوصاً در زمان فرود آمدن، یک طناب یا بند که از زیر کفش رد می شود، گتر را کاملاً به کفش وصل می کند. این قسمت می تواند به مرور زمان از خراب بشود، پس  برای انتخاب گتر دقت کنید که می توانید در آینده آن را تعمیر کنید یا خیر.

 تنظیم گتر بر روی کفش

ویژگی های خاص و ویژه گترها

ویژگی‌های منحصر به فرد برای هر گتر سبب تفاوت بین آنها می‌شود. ما در این قسمت از راهنمای خرید گتر کوهنوردی ویژگی‌هایی را بیان می‌کنیم که همه گترها باید داشته باشند تا شما در زمان کوهنوردی و کوهپیمایی دچار مشکل نشوید.

قابلیت ضد آب بودن

 معمولا اکثر گترها خاصیت ضد آبی را دارند که می‌تواند در همه  شرایط آب و هوایی کشور ایران بسیار مفید و مناسب باشد. اگر کمی گتر قوی‌تری انتخاب کنید که دو قسمتی باشد باز هم می‌توانید این خاصیت را بیشتر تقویت کنید. اگر به فکر کوهنوردی درآب و هواب برفی و بارانی هستید، حتما به دنبال گترهای ضد آب باشید تا هیچ خطری شما را تهدید نکند.

ضد حشره بودن گتر کوهنوردی

بعضی از گترها مخصوص استفاده در جنگل‌ها و مناطق طبیعی هستند. جایی که حشرات زیادی هم زندگی می‌کنند. بعضی از افراد به نیش و گزش آن‌ها حساسیت  شدیدی دارند.  در این مواقع خاص به دنبال گترهایی بگردید که خاصیت ضد حشره را داشته باشند. این گترها می‌توانند شما را در برابر نیش و گزش حشرات و عنکبوت‌ها و حتی سایش و حساسیت‌های متداول از گیاهان جنگل محافظت کنند.

ضد سایندگی

گترها باید از نوعی باشند که در برابر ساییدگی مقاومت داشته باشند. این ساییدگی ممکن است سایش سنگ و یا یخ باشد و یا ساییدگی خود گترها در زمان حرکت و برخورد آن‌ها به یکدیگر!

 داشتن بند کشی

بندهای کشی که در قسمت‌های گوناگون گتر به کار می‌رود سبب می‌شود پوشیدن گتر بسیار آسان شود و نفوذپذیری آب در آن‌ها به طور چشمگیری  کاهش یابد.

داشتن روکش نایلونی

 روکش نایلونی سبب مقاومت بیشتر برای گترها و بالابردن قدرت آن در برابر نفوذ رطوبت هوا، اب باران  و گرد و خاک می‌شود.

زیپ یا چسب بر روی گتر

 گترها باید زیپ یا چسب محکمی داشته باشند تا بتوان به آسانی آن‌ها را باز و بسته کرد و بر روی کفش قرار داد. در ضمن این قسمت کمک می‌کند گتر در زمان حرکت اصلا باز نشود.

سگگ کفش

گتر باید در بخش جلویی خود سگکی برای وصل شدن به بند کفش داشته باشد. این کار از بالا رفتن گتر به طور کامل جلوگیری می‌کند و آن را بر روی بندها محکم می‌کند  تا رطوبت هوا از آن قسمت هم وارد کفش نشود.

بند زیری گتر

همه گترها باید دارای بند زیری و بسیار محکم باشند. این قسمت در زیر کفش سفت می‌شود و باعث می‌شود گتر در همه مدت از اطراف کفش محافظت کند. بند ضعیف و بی‌کیفیت می‌تواند به راحتی در برخورد با سنگ و سایش درقسمت زیری کفش، باعث پارگی شود!

ارتفاع گتر

گترها بنا به نوع فعالیت و مقدار محافظت، معمولا در سه نوع ارتفاع تولید می‌شوند!

گتر با ارتفاع کم (تا بالای قوزک)

این نوع از گتر‌ها  کوتاه‌ترین نوع گترها هستند و معمولا برای پیاده‌روی سبک و یا حتی دویدن از آن استفاده می‌شود.

ارتفاع متوسط (تا بالای ساق پا)

معمولا ارتفاع این گتر‌ها 8 تا 12 سانتی‌متر است و برای پیاده‌روی‌ در ارتفاعات و طبیعت‌گردی سبکی گزینه‌های مناسبی هستند.

گتر با ارتفاع زیاد ( معمولا تا زانو)

 ارتفاع این نوع از گترها معمولا بین 15 تا 18 سانتی‌متر است و تا زیر زانو کشیده می‌شوند. این سایز از گتر برای کوهنوردی در شرایط سخت و طاقت فرسا بسیار مناسب است. زیرا که محافظت خوبی را از مچ تا زیر زانو برای شما فراهم می‌کند.

برند های تولید کننده گتر کوهنوردی

صنعت گتر کوهنوردی، برخی برندهای معروف و مورد توجه را در بر می‌گیرد که تجهیزات با کیفیت و قابل اعتمادی در زمینه تجهیزات کوهنوردی و فعالیت‌های خارج از مناطق شهری تولید می‌کنند. این برندها از طریق تحقیق و توسعه مداوم، طراحی و تولید محصولاتی را به ارمغان می‌آورند که نیازهای کوهنوردان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های طبیعت‌گردی را برآورده می‌کنند. برندهای برجسته این صنعت شامل The North Face، Patagonia، Columbia، Mammut، Arc’teryx، Black Diamond، Mountain Hardwear، Petzl، Rab و Salomon است. هر یک از این برندها با تولید محصولاتی از جمله پوشاک، کفش‌ها، کوله‌پشتی، چراغ‌های قوه و لوازم جانبی، به کوهنوردان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های طبیعت‌گردی گزینه‌های متنوعی را ارائه می‌دهند. این برندها به لحاظ کیفیت، نوآوری و پشتیبانی مشتری، معتبر و قابل اعتماد هستند و برخی از انتخاب‌های اصلی برای کوهنوردان حرفه‌ای و آماتور محسوب می‌شوند.

ارتفاع گتر

چک لیست لوازم کوهنوردی

 در این راهنمای خرید گتر کوهنوردی خوب است که درباره چک لیست کوهنوردی هم صحبت کنیم:

در زمان رفتن به برنامه کوهنوردی، گتر کوهنوردی مناسب و باکیفیت را از یاد نبرید تا با خاطری آسوده از برنامه‌های کوهنوردی خود لذت کافی را ببرید. گترهای کوهنوردی از پاهای شما در مقابل همه خطراتی که می‌تواند  کوهنوردی، طبیعت‌گردی ، صخره نوردی و… داشته باشند مراقبت می‌کنند.

خرید گترهای کوهنوردی را در  لیست تجهیزات کوهنوردی خود در اولویت بالا قرار دهید تا پیاده‌روی‌هایی سالم‌تر و زندگی بانشاط تری را تجربه کنید.

خلاصه ای از راهنمای خرید گتر کوهنوردی

برای انتخاب گتر کوهنوردی ما اینجا در خصوص کاربردهای گتر کوهنوردی، ارتفاع گتر کوهنوردی و معرفی بهترین گترهای کوهنوردی صحبت کردیم تا شما با اطلاعات کامل برای انتخاب و خرید شلوار مورد نظرتان اقدام کنید و هیچ وقت دچار مشکل نشوید.

خلاصه ای از راهنمای خرید گتر کوهنوردی

چرا کوه بیست اولین سایت تخصصی در خصوص کوه و کوهنوردی است؟

کوه بیست مجموعه تخصصی است که تمامی مسائل مربوط به کوهنوردی را از تجهیزات و لوازم گرفته تا نکات ریز و درشت کوهنوردی را بیان کرده است.

کوه بیست تبدیل به مرجعی برای کوهنوردی شده است و همه کوهنوردان مطرح کشور از این کشور استفاده می‌کنند.

سوالات درخصوص مقاله راهنمای خرید گتر کوهنوردی

  • گتر چیست؟

برای اینکه در برابر باد، باران، گرد و غبار و… از پاهای شما محافظت شود وسیله‌ای به نام گتر را تولید کردند.

  • گتر چه کاربردی دارد؟

گتر برای جلوگیری از نفوذ سرمای هوا به داخل کفش، جلوگیری از خراب شدن کفش و راحتی راه رفتن در شرایط آب و هوایی نامساعد مثل آب و هوای بارانی، برفی و یخی و یا باد و باران و… طراحی و تولید می‌شود.

وجود گتر در لیست لوازم کوهنوردی یکی از مهم‌ترین لوازمی است که حتما باید خریداری کنید.

  • چه نوع گتری برای کوهنوردی مناسب است؟

برای انتخاب گتر کوهنوردی مناسب، موارد زیر را در نظر بگیرید:

1. نوع فعالیت: برای کوهنوردی در مسیرهای طولانی یا دوره‌های چند روزه، گتر با ظرفیت بزرگتری برای حمل و نقل تجهیزات مفید است.

2. ظرفیت و جیب‌ها: بررسی کنید که آیا گتر دارای ظرفیت کافی برای جایگذاری لوازم شخصی، آب، غذا و تجهیزات است یا خیر.

3. راحتی: اطمینان حاصل کنید که گتر راحت بر روی شانه‌ها و پشت قرار می‌گیرد و بندهای قابل تنظیم دارد.

4. مقاومت در برابر آب: اگر در شرایط آب و هوایی مرطوب قرار می‌گیرید، گتر با پوشش ضد آب یا قابلیت استفاده از غلاف ضد باران می‌تواند مناسب باشد.

  • چگونه گتر کفش کوهنوردی را نصب کنم؟

پاسخ: برای نصب گتر کفش کوهنوردی، عمدتاً آن را با استفاده از بندها و زیپ‌های موجود در آن به کفش خود ببندید. ابتدا پا و کفش خود را به طور کامل پوشیده و سپس گتر را به دور پاچه و مچ پا بچسبانید و بندها را ببندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا