تجهیزات کوهنوردی

گتر کوهنوردی چیست؟ آشنایی با کاربرد گتر کوهنوردی

یک لحظه غفلت و رفتن پا در آب یا قدم زدن در نیم متر برف. اینها می‌­توانند بخشی از اتفاقاتی باشند که بهترین گتر کوهنوردی می‌­تواند مانع رخ دادنشون بشوند. شاید بپرسی گتر کوهنوردی چیست ؟ در واقع گتر کوهنوردی یک پارچه ضدآب و معمولا برزنتی است که مانند یک روکش روی شلوار و قسمت پای کوهنورد کشیده می‌­شود و مانع از ورود آب به کفش و یخ زدن پاها می‌­شود. پس با یکی دیگر از مقالات مجله فروشگاه کوهنوردی کوه بیست همراه باشید.

استفاده از گتر کوهنوردی

کاربرد گتر کوهنوردی چیست ؟

اگر شما هم به سنگنوردی یا کوهنوردی مشغولید حتما می‌­دانید که گترها تا چه میزان مهم هستند. آن­ها مانع از بروز اتفاقات تلخ برای پاهای ما هنگام صعود می‌­شوند و همچنین از پاره شدن كفش كوهنوردي ما هم جلوگیری می‌­کند.

مقاله بهترین کفش کوهنوردی را از دست ندهید.

فواید گتر کوهنوردی چیست ؟

اینکه چرا کوهنوردان همیشه باید گتر یا گت كوهنوردي بپوشند جوابش واضح است. گتر کوه نوردی می­‌تواند محدوده ساق پا تا کف را از یخ زدگی و سرما دور کند تا کوهنوردان در هر شرایطی بتوانند به مسیر خود ادامه بدهند. همچنین پوشیدن گتر به جلوگیری از فرسایش سریع شلوار و کفش کوهنوردی شما کمک می‌­کند.

در هر صورت گتر کوهنوردی بپوشید

جدا از بحث یخ زدگی و رفتن آب به داخل کفش گترها از پای شما مقابل حیوانات، شاخ و برگ­های تیز و موارد اینچنینی، محافظت می­‌کنند.

مقاله مرتبط : دره الموت

انواع گتر کوهنوردی چیست ؟

ما برای هر فعالیتی گتر مخصوص آن را داریم؛ برای مثال گتر کوه نوردی یا گتر پیاده­روی که در این مطلب می­خواهیم هرکدام از آنها را به شما معرفی کنیم.

گتر مخصوص برف

ما در کوهنوردی­هایی که می­‌رویم معمولا یک مشکل واحد داریم و آنهم رفتن آب به داخل کفش و سرمازدگی است؛ اما در اینجا ما محصولی را داریم که مانع این اتفاق می‌­شود و آن گترهای مخصوص روزهای برفی است.

کتر مخصوص یخ نوردی

برای داشتن یک تجربه شیرین از یخ نوردی بدون هیچ خاطر تلخی، می­‌توانیم از بهترین گتر کوهنوردی و سنگنوردی استفاده کنیم تا از یخ­زدگی پاهایمان جلوگیری کنیم.

گتر مخصوص دو

تریل رانینگ یا گتر مخصوص دوویدن مناسب آن اوقاتی است که هنگام دویدن کلوخ و گردو غبار وارد کفش شما نشود و همچنین مانع کثیف شدن شلوارتون هم می‌شود. سبک این گتر هیچ آسیبی به سرعت شما هنگام دوویدن وارد نمی­‌کند.

گتر کوهنوردی مخصوص دویدن

گتر کوهنوردی

بهترین گتر کوهنوردی آن است که بیشترین خاصیت جذب آب و رطوبت را دارا باشد. در واقع گتر در کوهنوردی بسیار برای پا نیاز است چرا که کوهنورد برای صعود کردن به پاهای گرم و استوار نیاز دارد.

گتر پیاده روی

برای افرادی که پیاده­روی می­‌کنند و می‌­پرسند گتر کوهنوردی چیست و به چه درد می‌­خورد باید بگوییم گتر یک وسیله مناسب برای تمام ورزش­ها است به طوری که حتی به درد افراد علاقه‌­مند به پیاده­روی هم می‌­خورد.

گترهای ویژه

شاید بپرسید نوع ویژه گتر کوهنوردی چیست. گترهای ویژه همان گترهایی هستند که بالاتر به چندموردشان اشاره کردیم. این مدل از گتر، ویژه یک رشته خاص است مانند پیاده­‌روی، دو، یخ­نوردی و دوچرخه سواری.

مقاله مرتبط : صعود به قله دماوند

مزیت­‌های استفاده از گتر کوهنوردی چیست؟

در اینجا به چند مورد از مزایای گتر کوهپیمایی می­‌خواهیم اشاره کنیم که کاربرد گتر در کوهنوردی را به شما به اختصار بیان می‌­کند.

مقرون بصرفه

شاید بپرسید بهترین ویژگی این وسیله کوهنوردی چیست؛ باید به شما بگوییم ارزان بودن گتر کوه نوردی نسبت به سایر وسایل کوهنوردی یک دلیل واضح برای محبوبیت این محصول است.

مزیت مقرون به صرفه بودن گتر کوهنوردی

کنار شما در روزهای سخت

همانطور که اشاره شد این وسیله می­‌تواند شما را از بروز اتفاقات ناخوشایند در امان نگه دارد. بدترین یا بهترین گتر کوهنوردی حداقل کاری که می‌­کنند این است که پاهای شما را گرم نگه دارند تا از احتمال سر شدن پاهای خود در طی صعود عذاب نکشید.

ویژگی گتر کوهنوردی چیست؟

از ۴ فصل بودن این وسیله کوهنوردی نگذریم. ما انواع گتر کوهنوردی داریم که در هر فصلی می‌­توانیم از آنها استفاده کنیم.

مزیت جنس برزنتی

همانطور که یاد شد جنس بهترین گتر کوهنوردی از برزنت است و همین مسئله از پاره شدن شلوار و کفش کوهنوردی شما هنگام سنگنوردی و  صخره­نوردی ، جلوگیری می‌­کند.

مقاله مرتبط : دره شمخال

نکات مهم هنگام انتخاب بهترین گتر کوهنوردی

هنگام استفاده از گتر باید به نکاتی که اشاره خواهیم کرد نهایت دقت را به عمل بیاورید.

میزان ضدآب بودن

میزان ضدآب بودن گتر بسیار مهم است، هرچند که تمامی مدل­های گتر کوهنوردی ضد آب هستند اما میزانشان با هم تفاوت دارد. برای مثال میزان ۱۰۰درصدی ضدآب بودن گتر برای یک صعود پر از برف بسیار کارساز است.

دفع حشرات موذی

یکی از متمایز­ترین گترها همین مدل است. این گتر علاوه بر ضدآب بودن ضد نیش حشرات هم هست و شما با پوشاندن این مدل روی ساق پای خود می‌­توانید از حمله هرگونه جاندار یا حشره­ای در امان باشید.

انتخاب سایز مناسب

حتی اگر بهترین گتر کوهنوردی را هم داشته باشید ولی اندازه شما نباشید عملا بدرد نمی­‌خورد. حتما در اتنخاب سایز مناسب گتر خود نهایت دقت را به کار بگیرید. برای اقایان معمولا سایز ۱۰ تا ۱۳ مناسب است در حالیکه برای خانم­ها سایز ۹ تا ۱۱ استاندارد است.

انتخاب سایز مناسب

نوع کشی بند گتر

کشی بودن بند گتر موجب راحت نفوذپذیری آن کم و کمتر بشود.

قد گتر

همانطور که گفتیم اگر قصد رفتن به مناطقی دارید که از برف پوشانده شده دیگر نباید پرسید بهترین گتر کوهنوردی چیست؟ قطعا از یک گتر ساق بلند استفاده کنید که تا زیر زانو قدشان می‌­رسد و تقریبا 45cm اندازه دارند. همچنین قد گتر تا ساق معمولا 30cm است و تا قوزک هم 12cm است.

مقاله مرتبط : کوه سهند

خصوصیات جانبی گتر کوهنوردی چیست ؟

ضد حشره بودن

ضد حشره و ضد نیش بودن دو مورد از مهم­ترین ویژگی­های گترهای کوهنوردی است.

شل و سفت شدن آسان

شاید این خصوصیت را در بهترین گتر کوهنوردی زندگی­تان هم دیده باشید. وجود بندکشی برای سهولت در بستن و محکم کردن گتر و بند زیرین آن که به ته کفش­‌تان متصل می‌­شود بسیار مهم است. البته دقت کنید که اگر یک جنس درجه چندم تهیه بکنید سریعا بعد از چندبار استفاده کشش پاره شده و غیر قابل استفاده می­‌شود.

سگک مستحکم

اتصال محکم سگک گتر به کف کفش مسئله­ای مهم است که باید به آن توجه کرد همچنین بند زیر گترها باید محکم و سفت باشند تا از زیر کفش درنیایند در صورتی که بند ضعیف نمی‌­تواند زیاد دوام بیاورد و پاره می‌­شود.

مقاومت رویه گتر کوهنوردی چیست ؟

اگر در تماس با خار گیاهان مختلف یا برخورد پا با یک جسم تیز مانند سنگ، گتر کوهنوردی شما پاره شد یا از بین رفت سریعا به دنبال یک گتر دیگر بیوفتید. پس بهترین گتر کوهنوردی آن است که مقابل هر برخورد و سایشی مقاوت بخرج دهد.

مقاوت بالای گتر کوهنوردی

بهترین گتر کوهنوردی چه برندی دارد؟

قطعا نمی­‌شود بهترین برند تولید کننده گتر را نام برد زیرا هر برندی ممکن است به تولید گتری با فناوری­ای خاص و متفاوت، مشفول باشد. به هر حال می‌خواهیم به آنهایی که می‌­پرسند گتر کوهنوردی چیست چند برند معرفی بکنیم که به تولید بهترین گتر کوهنوردی و سایر ورزش­ها و فعالیت­ها مشغول­اند.

برند snow hawk

گروه تولیدی وسایل کوهنوردی اسنوهاک به ساخت انواع لوازم و تجهیزات کمپینگ و کوهنوردی مشغول است. برند اسنوهاوک در تولید و طراحی بهترین گتر کوهنوردی موجود هم دستی بر آتش دارد. کیفیت بالا و قیمت مقرون بصرفه از دلایل انتخاب این مدل توسط کوهنوردان است.

برند millet

یکی از قدیمی­ترین برندهای تولید پوشاک و لوازم مخصوص کوهنوردی میلت است. مدل Alpine Dry Edge برند میلت یکی از محبوب­‌ترین­‌ها میان کوهنوردان است.

برند protective

این برند چینی یعنی پروتکتیو که تولیدات تجهیزات و پوشاک کوهنوردی مثل کوله پشتی، کفش و انواع باتوم کوهنوردی را بر عهده دارد سال‌هاست میان کوهنوردان ایرانی هم بدلیل قیمت مناسب نسبت به کیفیت تولیدش جای خود را حسابی باز کرده است.

راهنمای انتخاب بهترین گتر کوهنوردی

راهنمای خرید گتر کوهنوردی بسیار ساده است. این محصول قیمت بالایی ندارد و همین امر موجب آن می­‌شود که شما با خیالی آسوده و دست باز گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما یک مورد برای پاسخ بهتر به سوال بهترین گتر کوهنوردی چیست ، وجود دارد که باید با شما به اشتراک بگذارید.

برای خرید گتر کوهنوردی به صفحه تجهیزات کمپینگ سر بزنید.

فصل مناسب گتر کوهنوردی چیست ؟

یکی از نکات مهم برای انتخاب بهترین گتر کوهنوردی تناسب دادن آن با فصلی است که می‌­خواهیم در آن از گترمان استفاده کنیم.

یکی از ویژگی­های یک گتر خوب و حرفه­‌ای چهارفصل بودن آن است یعنی یک گتر تابستانی با یک گتر زمستانی فرقی با هم نداشته باشند.

نحوه پوشش گتر کوهستانی چیست ؟

نحوه پوشیدن گتر کوهنوردی بسیار آسان است و کار سختی پیش رو نیست. ابتدا گتر را به صورت کامل باز کرده و بعد از آنکه به صورت سفره­ای باز شد به دور پا می‌­پیچیم و سپس شروع به بستن سگک آن می­‌کنیم. در اخرین مرحله از بسته شدن تمامی زیپ­ها و سگک‌­ها مطمئن می­‌شویم و سپس خود را برای یک صعود دلچسب آماده می‌­کنیم.

چگونه گتر را ببندیم

دلیل مهم بودن گتر کوهنوردی چیست ؟

همانطور که می‌­دانید کوهنوردی یک ورزش سخت و غیرقابل پیش­بینی است و برای داشتن یک تجربه شیرین و پرفایده در این ورزش باید همیشه مجهز پا به قله بگذاریم. همین دلیل باعث شده تا امروز و در این مقاله به شما پیشنهاد کنیم که قبل از صعود پوشیدن بهترین گتر کوهنوردی یا برای مثالی دیگر بهترین چراغ قوه پیشانی را فراموش نکنید.

جنس گتر کوهنوردی چیست ؟

همانطور که اشاره کردیم گترها از جنس برزنت هستند اما این جنس بیشتر بخش رویه­ی گتر را تشکیل می­‌دهد و جنس  و دوخت گتر متفاوت است.

جنس کورتکس گتر کوهنوردی چیست ؟

پارچه­ای قابل تنفس، مشهور، ضد باد و ضد آب که برای استفاده در سخت­ترین شرایط جوی مناسب است.

جنس نایلون گتر کوهنوردی چیست ؟

از نایلون سبک و پوششی ساخته شده و جنس گترهای ساده و غیر حرفه­ای معمولا از این نوع الیاف که مخصوص کوهپیمایی­های راحت و سرعتی است در ورزش­هایی نظیر دویدن استفاده می‌­شود.

نکاتی مهم استفاده از گتر کوهنوردی چیست؟

تنظیم سایز گتر متناسب با اندازه دپر ساق پای شما هنگام استفاده بسیار نکته حیاتی­ای است. از دیگر نکات می‌­توان به اطمینان حاصل کردن شما از پوشانده شدن کفش توسط گتر، اشاره کرد.

نکاتی مهم هنگام استفاده از گتر

چگونه گتر کوهنوردی را باید بست؟

همانطور که بالاتر اشاره کردیم بسیار مسئله مهمی است که یک گتر را محکم ببندید. نکته قابل ملاحظه این است که قبل از خرید گتر آنرا تست کنید چون ممکن است با پای شما سازگار نباشد. گترها معمولا توسط یک نوار با جنس چسب، گیره و زیپ بسته می‌­شود و بین این سه مورد اما بهترین و آسان­ترین راه بسته شدن گتر نوع یا مدل چسبی است. قوی بودن دندانه‌­های زیپر و محکم بودن سگک و بند متصل شونده به کفش هم یکی دیگر از نکات قابل تامل در رابطه با انتخاب و پوشیدن گتر است.

دلیل انتخاب گتر کوهنوردی توسط اکثر کوهنوردان

کوهنوردان موفق همیشه ایمنی را رعایت می‌­کنند. اگر سال‌هاست که کوهنوردید اما تا به امروز نمی‌­دانستید که گتر چیست پس شما اصلا به ایمنی این ورزش هیچ توجهی نکرده بودید. بهترین گتر کوه نوردی شما را از یخ زدن پا و ورود آب به داخل کفشتان، در امان نگه می­‌دارد. همانطور که اشاره کردیم مهم­ترین نیروی یک کوهنورد پاهای او می‌­باشد. برای اینکه در وسط راه از سری پا رنج نبرید و در نتیجه توان راه رفتن نداشته باشید باید از یک جفت گتر استفاده کنید.

کلام پایانی

گتر را به عنوان آخرین تیر ایمنی خود به سمت تجهیزات پرتاب کنید. ارزان، به صرفه اما ده برابر بدردبخور. در سخت‌­ترین شرایط جوی از پای خود حفاظت کنید. برای دریافت اطلاعات و مشاوره بیشتر با ما از طریق سایت یا پیج اینستاگرام کوه بیست در ارتباط باشید.

اهمیت بالای گتر در کوهنوردی

چرا فروشگاه اینترنتی کوه بیست برای تجهیزات کوهنوردی مناسب است؟


فروشگاه اینترنتی کوه بیست برای تجهیزات کوهنوردی مناسب است زیرا به دلیل داشتن تیمی مجرب و حرفه‌ای، می‌تواند مشتریان خود را با بالاترین سطح از خدمات پشتیبانی و مشاوره فنی همراهی کند. همچنین، این فروشگاه محصولات با کیفیت و اصلی از برندهای معتبر جهانی ارائه می‌دهد.

فروشگاه اینترنتی کوه بیست محصولات متنوعی از جمله کفش‌های کوهنوردی، لباس‌های کوهنوردی، کوله‌پشتی، چراغ قوه، کلاه، دستکش، وسایل نجات و … را ارائه می‌دهد. همچنین، با داشتن دسترسی به آخرین تکنولوژی‌ها و به‌روزترین تجهیزات، می‌تواند به مشتریان خود کمک کند تا برای صعود در کوهستان و محیط‌های دشوار، با تجهیزات به‌روز و کیفیتی مجهز شوند.

سوالات متداول

گتر مخصوص کوهنوردی چیست؟

گتر کوهنوردی به نوعی پوشش می­‌گویند که کوهنوردان معمولا از زانو به پایین خود را به آن مجهز می­‌کنند. این نوع پوشش از هر نوع ورود برف یا آب و گردو غبار به دخل کف شجلوگیری می‌­کند که اگر این کار را نکند پای کوهنورد یخ می‌زند و در نتیجه سر می‌شود؛ همچنین گتر به از بین نرفتن کفش و شلوار هم کمک می‌­کند.

گتر کوهنوردی چند نوع است؟

گترهای مخصوص کوهنوردی معمولا نوع و دسته­بندی خاصی ندارند و فقط در نحوه استفاده کردن و کاربرد تقسیم می­‌شوند. گتر کوهپیمایی ، گتر دوییدن و یا گتر مخصوص دوچرخه سواری کوهستان از انواع گترها هستند. برای اینکه با مدل­ها و انواع گتر آشنا بشوید باید نحوه استفاده هر یک از آنها را بدانید. برای مثال کاربرد گتر در کوهنوردی گرم نگه داشتن پاها است که گتر مخصوص خود را می‌­خواهد اما گتر دوییدن نوعی می‌­خواهد که مانع ورود گرد و غبار به آن شود پس در این جا یک گتر کوتاه می­‌خواهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا