دسته‌بندی نشدهکوهنوردی

آشنایی با دربند تهران ؛ منطقه با صفای شمال پایتخت

دربند تهران یک منطقه بسیار با صفا در شمال پایتخت ایران یعنی شهر تهران است. در این مقاله از مجله سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست قصد داریم تا به طور کامل و مفصل به معرفی کوه دربند تهران بپردازیم.

جالب مثل تاریخچه دربند

دلیل پرطرفدار بودن منطقه و کوه دربند تهران فقط زیبایی و با صفایی آن نیست. در واقع تاریخچه جالب پیدایش این منطقه هم عشق و صفایی خاص را به آب و هوای دربند افزوده است.

زوجی که سالها پیش از طالقان به شمال تهران و منطقه دربند امروزی کوچ کرده بودند آن زمان شروع به ساخت اساس و پایه این منطقه کردند. زبان اهالی دربند از گذشته تا به امروز تاتی است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله جذاب کوه هشتاد پهلو را بخوانید.

مسیر دسترسی به کوه دربند

رسیدن به دربند تهران راه‌های متنوعی دارد. مترو ، تاکسی، خودروی شخصی و ون جز وسایلی هستند که می‌توان خود را با آنها به دربند رساند. ايستگاه مترو تجریش و همچنین پایانه BRT و اتوبوس در میدان تجریش قرار دارند که علاقه‌مندان پس از صرف زمان پس از سوار شدن بر تاکسی خود را می‌توانند به دربند برسانند.

مسیر دسترسی به محله دربند

ارتفاع دربند تهران

دربند با ارتفاعی از ۱۶۰۰متر شروع شده و تا ۱۸۰۰متر از سطح دریا می‌رسد. بسیاری بر این باورند که کوه‌هایی که در شمال تهران مشاهده می‌شوند، کوههای دربند هستند در حالی که دربند یک مسیری برای صعود و فتح البرز مرکزی است. این مسیر برای صعود از کوه البرز مرکزی و قله توچال از میدان سربند شروع شده و تا جان پناه شیرپلا ادامه دارد.

در ادامه این مقاله می‌خواهیم درباره جاهای دیدنی دربند تهران صحبت کنیم تا بیشتر با این مکان تاریخی و خوش آب و هوا  آشنا شوید.

میدان اصلی دربند

یک تندیس بزرگ در میدان اصلی دربند و دامنه توچال که در سال ۱۳۳۷ساخته شده است نمادی اصلی برای دربند تهران است. این مجسمه، تندیس امیر شاه قدمی است که در ۱۷سالگی وارد ارتش شده بود و سال‌ها به عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای قله‌های بسیار مرتفع ایران و جهان را فتح می‌کرد.

جاهاي ديدني دربند تهران

دربند طبق نظرسنجی‌های گوناگون اولین انتخاب هر ایرانی برای قرارهای مهم به شمار می‌آید. دلیل این محبوبیت وصف نشدنی چه برای تهرانی‌ها چه برای توریست‌ها وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان در آن منطقه است.

لذت غذا خوردن با صداهای آرامش‌بخش

رستوران گردی یکی از تفریحات اکثر بازدید‌کنندگان در دربند است. وجود رستوران‌های با کیفیت و با صفا باعث شده تا بسیاری از علاقه‌مندان به گردش و طبیعت‌گردی بیشتر برای امتحان کردن یک غذای بسیار خوش مزه ایرانی در کنار صداهای لذت بخش طبیعت به این منطقه سفر کنند.

علاوه بر رستوران غرفه‌های بی‌شماری وجود دارند که انواع خوراکی‌های محسور کننده و دیدنی را از لواشک گرفته تا باقالی را به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. چشم انداز بی نظیر اکثر رستوران‌های دربند آنها را نسبت به سایر رستوران‌های سطح شهر متمایز کرده است. از خوردن غذاهای بسیار خوشمزه در طول پیمایش دربند تهران باید لذت برد.

تله سیژ دربند تهران کجاست ؟

برای یافتن تله سیژ دربند تهران کافی است تا نگاهی به سمت چپ میدان دربند بیاندازید. این مجموعه از ساعت ۷ تا ۲۳ باز است. برای بالارفتن و لذت‌بردن از طبیعت زیبای دربند، پیشنهاد کوه بیست به شما این است که حداقل یکبار سوار تله‌سیژ شوید.

معرفی مسیر کوهنوردی دربند 

قله توچال یکی از محبوب‌ترین قله‌های تهران و البرز مرکزی است. برای صعود از قله توچال مسیرهای متنوعی پیش روی کوهنوردان قرار دارد که معروف‌ترین آنها مسیر دربند است.

قله توچال ارتفاعی ۳۹۶۲متری دارد و ابتدای صعود از این قله از مسیر دربند میدان سربند است که ۱۸۰۰متر از سطح دریا بالاتر است. برای ادامه مسیر بعد از میدان سربند یا همان مجسمه دو مسیر پیش روی کوهنوردان قرار می‌گیرد.

از میدان سربند تا قله توچال با گام‌های متوسط و در شرایطی ایده‌آل حدود ۶ساعت طول می‌کشد. طول این مسیر۶ ساعته ۸.۵ کیلومتر برآورد می‌شود که با توجه به درجه سختی بالای قله توچال این صعود کوهنوردانی با بدن‌های آماده و توان جسمی مناسب را طلب می‌کند.

مسیر اصلی و معمول

اکثر کوهنوردان این مسیر را انتخاب می‌کنند و دلیلش هم وجود کافه‌ها و رستوران‌های متعدد است. این مسیر به دلیل سهولت مناسب نه تنها   انتخاب کوهنوردان بلکه گردشگران نیز هست.

مسیر تله سیژ

همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم تله سیژ یکی از امکانات رفاهی دربند محسوب می‌شود اما به هر حال با استفاده از این مسیر پس از ۱۰۰ متر از مسیر اصلی جدا می‌شود و از سمت چپ به یک کوچه وارد شده و بعد از حدودا ۴۵دقیقه تا یک ساعت دوباره به مسیر اصلی متصل می‌شود.

تله سیژ دربند

ویژگی‌های مسیر دربند

یکی از ویژگی‌های بارز دربند در کنار آب و هوای آن مجهز بودنش است. بخش‌های گسترده‌ای از صخره‌های این مسیر با طناب و سیم بکسل برای کوهنوردان ایمن شده‌اند. آنتن دهی موبایل در این منطقه بسیار مناسب است و البته این قضیه فقط تا جان پناه شیرپلا صدق می‌کند.

سورتمه

هیجان‌انگیزی مانند سورتمه دربند تهران!؛ سورتمه دربند تهران در پارک گلاب‌دره واقع شده است. گلاب‌دره پارکی است که در در دامنه کوه دربند تهران قرار گرفته است. طول مسیری که سورتمه‌ها طی می‌کنند ۸۵۰متر است.

هتل اوسون

یکی از جذابیت‌های مسیر دره دربند تا قله توچال وجود هتل اوسون است. برای دست‌یابی و رسیدن به این هتل باید سمت راست را هنگام رسیدن به دوراهی دوم انتخاب کرد. از آن دوراهی تا هتل مسافتی آنچنانی وجود ندارد. هتل اوسون دارای اتاق‌هایی از ۲ تخت تا ۵ تخت است. ادامه مسیر بعد از هتل اوسون تا نوک قله توچال سخت و طاقت فرسا است و اگر کوهنوردی حرفه‌ای یا آماده نباشد قطعا به مشکل می‌خورد.

آبشار دوقولو

یکی دیگر از جاذبه‌های اطراف دربند که در مسیر این دره تا توچال قرار دارد آبشار دو قولو است. بعد از روستای پس قلعه دربند و در فاصله ۳کیلومتری از میدان مجسمه به دوراهی‌ای با نام اوسون می‌رسیم. این دوراهی را باید به سمت راست رفت تا بعد از گذشت حدود یک ساعت پیاده روی به این آبشار رسید. این آبشار طولی حدودا ۲۰متری دارد که در ارتفاع ۲۷۰۰متری از سطح دریا قرارگرفته است.

دره اوسون دربند

دربند تهران پر شده از دره‌ها و آبشارهای متنوع است که یکی از آنها دره اوسون است. یکی از کوتاه‌ترین مسیرها برای رسیدن به جان‌پناه شیرپلا گذر از همین دره است. این دره می‌تواند برای کمپینگ یا استراحت چندساعته در رستوران‌های با صفا بسیار مناسب و هیجان‌انگیز باشد.

ابشار سوتک

بعد از گذرکردن از دره دربند و کمی پیاده‌روی به دوراهی دیگر برمی‌خوریم. برای دیدن این آبشار باید سمت چپ دوراهی را انتخاب کرد. مدتی پس از وارد شدن به دوراهی آبشار سوتک نمایان می‌شود. این آبشار در فاصله‌ای حدودا ۲‍۱۳۳متری از سطح دریا قرار گرفته است.

دربند منطقه‌ای مناسب برای گردشگری

جاذبه‌های اطراف دربند تهران این محله را تبدیل به یک منطقه خاص در تمام کشور کرده است. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به چند مورد از این جاذبه‌ها بپردازیم.

جاذبه های منطقه darband

امام زاده صالح در دربند تهران

با توجه به فاصله ۶ کیلومتری دربند تا تجریش می‌توان از بودن در آن منطقه استفاده لازم را برد. یکی از فعالیت‌هایی که می‌توان انجام داد دیدن کردن از امام زاده صالح است. این امام زاده در یک چشم‌انداز بسیار دلربا واقع شده است که همین باعث شده بسیاری از توریست‌ها به محض حضور در این امام زاده دین خود را به اسلام تغییر دهند.

پارک گلاب دره

پارک گلاب دره از دیگر جاهای جذاب دربند تهران است. این پارک در فاصله ۲کیلومتری میدان سربند یا همان مجسمه واقع شده است. در واقع سورتمه دربند در این پارک قرار گرفته است. سورتمه پارک گلاب دره از سال ۱۳۹۲ شروع به کار کرده است. آبشار، زمین‌های ورزشی، پیست دوچرخه سواری، برکه آب و آلاچیش تازه بخشی از امکانات و خدمات رفاهی گلاب دره است.

بازار تجریش

یکی از مناطق بسیار خاطرانگیز برای تهرانی‌های قدیم همین بازار تجریش است. فرم سنتی این بازار فضایی مناسب را برای حضور گردشگران و آشنایی دادن رسم و رسوم ایرانی به توریست‌های خارجی فراهم کرده است. تره بار، بازار پوشاک و صنایع دستی و در کل هر نوع جنسی در این بازار قابل خرید است.

کاخ سعدآباد تهران

مجموعه‌ای که ایران معاصر را به همگان معرفی می‌کند. فرهنگ، اعتبار، اوج هنر معماری و تاریخچه معاصر ایران همگی در این کاخ جمع شده است. کاخ سعدآباد جنب درب شمالی دربند تهران واقع شده است.

کاخ سعدآباد را ۱۸ساختمان تشکیل داده است. موزه‌های متنوع و تاریخی و همچنین دفاتر مختلف دولتی و ریاست جمهوری هم در این کاخ قرار دارند.

اهمیت تاریخی کاخ سعدآباد به صده‌های گذشته باز می‌گردد. اقامتگاه ییلاقی پادشاهان پهلوی و قاجار همین کاخ سعدآباد بوده است.

مقبره ظهیر الدوله دربند تهران

بین امامزاده قاسم و میدان تجریش مقبره‌ای قدیمی و نوستالژی وجود دارد که افراد نسبتا مشهوری در آنجا آرام گرفته‌اند. نکته جالب در مورد این آرامستان این می‌باشد که درختانی که پای سنگ یادبود افراد دفن شده مانند فروغ فرخزاد، محمدتقی بهار و علی خان ظهر الدوله رشد کرده‌اند هم بسیار معروف هستند. بهترین پوشاک کوهنوردی را از کوه بیست تهیه کنید و مشاوره تخصصی مربیان کوهنوردی دریافت کنید.

دلیل محبوبیت طبیعت گردی در دربند

یک مسیر بلند از میدان سربند تا نوک قله توچال وجود دارد. این مسیر برای هر نوع کوهنورد، ورزشکار، طبیعت‌گرد و خلاصه انسانی مناسب است. برای مثال ۲کیلومتر ابتدایی مسیر دره دربند بیشتر مناسب کسانی است که فقط برای تفریح پا به این مسیر گذاشته‌‎اند و باقی آن را کوهنوردان حرفه‌ای قدم می‌گذارند.

جان‌پناه‌های متنوع که در مسیر دربند به توچال موجود است مانند پناهگاه شيرپلا ، اسپیدکمر و شروین بر محبوبیت دربند تهران افزوده‌اند.

درجه سختی مسیر کوهنوردی دربند تهران

مسیر دربند برای فتح قله توچال یک مسیر متوسط تا سخت برای کوهنوردان است. این سطح‌بندی طبق فصل کوهپیمایی کوهنوردان مشخص می‌شود. در فصل زمستان صعود از این مسیر و گذر کردن از پناه‌گاه شیرپلا تا نوک قله توچال یا سایر مسیرهای فرعی می‌تواند برنامه‌ای سخت را برای کوهنوردان حتی حرفه‌ای به‌وجود آورد.

درجه سختی صعود از مسیر دربند

بهترین فصل کوهپیمایی از دربند به توچال

دربند تهران در فصول پاییز و بهار بسیار خوش آب و هوا و لذت بخش است. مانند سایر مناطق کوهستانی شمال تهران زمستان دربند هم سرد و همراه با بارش مداوم برف است. یکی از خطرات صعود از طریق دربند در زمستان احتمال وقوع بهمن است؛ در حالیکه در پاییز یا ابتدای بهار می‌توان با خیال راحت کوهنوردی کرد.

تجهیزات مورد نیاز در دربند

این دره به‌دلیل نزدیکی مناسب‌ا‌ش به شهر تهران گزینه اصلی کوهنوردی حتمی و هفتگی تهرانی‌ها است. برای مجهز بودن در کوهنوردی باید یک چک لیست وسایل کوهنوردی مناسب تهیه کرد و در آن تمامی اقلام مورد نیاز را درج کرد تا چیزی از قلم نیافتد. لباس مناسب، عینک آفتابی یا حداقل یک کلاه نقاب دار، خوراکی‌های سالم و مغذی، پاوربانک برای موبایل و سایر تجهیزات الکترونیکی جزو مهم‌ترین تجهیزات سفر به این منطقه به شمار می‌روند. داشتن لوازم پخت و پز مناسب باهث خواهد شد یک تجربه عالی در طبیعت داشته باشید. پس همین حالا سفارش خود را ثبت کنید.

یک برنامه کوهپیمایی در دربند تهران چیست؟

کوهنوردان با یک برنامه منعطف از نیم روزه گرفته تا دو روزه از این فضای عالی و دلنواز استفاده کنند.

دربند تهران ، قلب گردشگری پایتخت

با توجه به امکانات فراوان طبیعی و غیر طبیعی و همچنین دسترسی بسیار مناسب این منطقه، دربند اولین انتخاب هر گردشگر بعد از ورود به تهران است.

در دربند می‌توان غذاهای لذیذ خورد، تفریح‌های متنوع کرد، ملاقات‌های خاص را در آنجا تدارک دید و در کل یک یا چند روز خاطرانگیز را ثبت کرد.

کوهنوردان با انتخاب این مسیر برای صعود از قله توچال می‌خواهند در کنار لذت کوهنوردی از یک طبیعت فوق‌العاده دنج و با صفا هم لذت ببرند.

کوهنوردان قبل از عازم شدن به کوه بیست سر می‌زنند

کوه بیست یک فروشگاه مخصوص کوهنوردی و طبیعت‌گردی است. در این سایت اعضا که همگی تجربه‌های گرانبهایی در زمینه کوهنوردی دارند تمام تلاش خود را برای ارائه بهترین تجهیزات کوهنوردی اورجینال به کوهنوردان، سنگنوردان و صخره‌نوردان به‌کار گرفته‌اند.

مضاف بر تجهیزات و وسایل کوهنوردی در کوه بیست هر فردی می‌تواند اطلاعات و دانش خودش را هم نسبت به کوهنوردی افزایش دهد. با دنبال کردن مجله سایت و پیج اینستاگرام کوه بیست می‌توانید اطلاعات خود را در زمینه کوهنوردی یا مناطق طبیعی مانند قله‌های کشور عزیزمان بالا ببرید.

سوالات متداول

کوه های دربند در کجا قرار دارند؟

برخلاف باور عموم ما قله‌ای تحت عنوان کوه دربند نداریم. دربند در واقع یکی از مسیرهای رسیدن به قله توچال است.

محلة دربند کجا واقع شده است؟

دربند تهران در شمال این شهر واقع شده است و فاصله‌ای چند کیلومتری با میدان تجریش دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا