دسته‌بندی نشده

 همه چیز درباره قله چنگیزچال +  چالش ها در مسیر فتح قله چنگیزچال

قله چنگیزچال 1با ارتفاع 3595 متر از سطح دریا، کوه چنگیزچال۲ با ارتفاع ۳۶۳۸ و قله سوم با ارتفاع ۳۶۳۰ به ترتیب از شرق به غرب روی خط‌الراس قرار گرفته‌اند.
خط‌الرأس طولانی به نام دوبرار یا همان قره‌داغ، از غرب به گردنه امامزاده هاشم  در جاده هراز و از قسمت شرق به شهر فیروزکوه می‌رسد و دارای چند قله با ارتفاع بیشتر از  ۴۰۰۰ متر است.
خط الراس دوبرار طویل‌ترین خط الراس ایران به طول 64 کیلومتر است که از غرب به پل مرغی در جاده هراز و از  قسمت شرقی به روستای کهک و دلی چای می‌رسد. خط الراس  قره داغ دارای 25 قله اصلی و مهم است که 8 قله آن بالای 4000 متر ارتفاع دارد.

 در غرب قله بزم چال با ارتفاع 3425 متر و در قسمت شرقی، قله چهل چشمه 3100 متر ارتفاع دارد. بلندترین قله خط الراس هم قله دوبرار شرقی (4082 متر) است.

درباره کوه تفتان زاهدان بخوانید.

موقعیت جغرافیایی سه قله چنگیزچال

قله های اصلی در چنگیز چال بزم چال ، میانرود ، نور ، لاسم ، چنگیز چال 3 ، چنگیز چال 2 ، چنگیز چال 1 ، پروانه 2 ، پروانه 1 ، انگمار 4 ، انگمار 3 ، انگمار 2 ، انگمار 1 ، دوبرار غربی ، دوبرار شرقی ، سوزچال ، رخش 1 ، رخش 2 ، کمر پشت ، قرهداغ 1 ، شاه ورس ، قره داغ 2 ، اسب گیرون ، کلاهون و چهل چشمه هستند.
 البته از  دو سمت آن یعنی قسمت شمالی کوه دماوند، جاده هراز، روستا‌های پلور، رینه، لاسم قرار دارند.

در جنوب قله چنگیزچال  یعنی در موازات خط الراس دوبرار، شهر دماوند و قله زرینه کوه و در قسمت میانی این دو دریاچه‌های تار و هویر، قرار گرفته است.
این رشته کوه همیشه در معرض  ورزش بادهای ایران که در قسمت جنوب غربی به شمال شرقی می‌وزند و بادهایی که از طرف شهر فیروزکوه (جنوب شرقی به شمال غربی) می‌آیند قرار دارند .

بیشترین میزان بارندگی‌ها بر روی این رشته کوه از برخورد ابرهایی است که توسط همین بادها ایجاد می‌شوند.

موقعیت جغرافیایی سه قله چنگیزچال

موقعیت جغرافیایی قله چنگیزچال

در رشته کوه  البرز مرکزی خط رأس بسیار زیبا و با عظمتی که دائما پوشیده از برفهای زمستانی است، وجود دارد که طول آن در حدود  65 کیلومتر و یکی از بزرگترین خط رأس‌ها در سطح خاورمیانه می باشد.
در منطقه ی  قله چنگیزچال مکان های مناسبی جهت ورزش جذاب اسکی وجود دارد که سالانه پذیرای اسکی بازان حرفه ای در سطح  بین المللی می باشد.

مسیر صعود به قله چنگیز چال

1.از طرف روستای لاسم
2.مسیر از دریاچه هیو
3. از مسیر روستای چهل چشمه , غار علی مردان کاوه , سیاه کمر , مسجد , خط رأس , قله دوبرار

سایر مسیرهای فرعی برای رسیدن به قله چنگیز چال

1. از مسیر روستاهای دروازه , پت نیک دره , ماهی پشت و قله دوبرار
2. آبادی‌های دل انگمار , پشت چشمه ی شمسین , پالون پشت , ممج , راه هویر , قله دوبرار
 اما بهترین مسیر صعود به چنگیزچال  از راه آبادی‌های سیاه ریز , دره الگگ , پالون پشت , ممج , راه هویر , قله دوبرار است که بیشتر صعود کنندگان به خاطر آگاهی از شرایط منطقه، بالاتر بودن مبدا شروع کوهنوردی و رسیدن  سریع تر و آسان‌تر  به خط الراس، وجود قله‌های  معروف غربی خط الراس مثل بزمچال و چنگیزچال و منظره بسیار زیبا بر روی  کوه دماوند ترجیح می دهند کوهنوردی خود را از  سمت غرب آغاز کنند و در نهایت به جاده فیروزکوه برسند.

سایر مسیرهای فرعی برای رسیدن به قله چنگیز چال

مسیر غربی

از دیگر مسیرهای صعود غربیمی‌توان به روستای پلور در حوالی دماوند اشاره کرد. یکی از این مسیرها از جاده خاکی رو به روی کارخانه پلور شروع شده و بعد از گذشتن از پلی که بر روی رودخانه قرار گرفته است به ابتدای قسمت صعود می رسید، به دلیل سنگریزه ای بودن مسیر، ابتدای یال را می توانید دور بزنید و سپس بر روی آن قرار بگیرید.
دیگر مسیر صعود غربی که شروعش بعد از روستای پلور ، در کنار حوضچه های پرورش ماهی، سیصد متر از نظر ارتفاعی پایین تر از پل مرغ و از ارتفاع 2288 متری کوهنوردی آغاز می شود. برای رسیدن به این منطقه بعد از رد کردن روستای پلور  باید وارد جاده لاسم شوید، بعد از گذشت  تقریبا 500 متر در کنار یک معدن شن و ماسه به  جاده خاکی می‌رسید و جاده را ادامه می دهید تا به ورودی حوضچه های پرورش ماهی برسید، در اینجا پلی برای عبور از رودخانه ساخته نشده است و شما باید کمی از مسیر را از داخل آب طی کنید.

عوارض طبیعی موجود در چنگیزچال

راهنمای مسیر از تهران برای رسیدن به یکی از مسیرها

برای رفتن از تهران به قله چنگیزچال  می‌توانید از مسیر کرج  از اتوبان شهید همت، جاده هراز،  سه راهی لاسم روستای لاسم استفاده کنید.
ارتفاع قله چنگیزچال چقدر است ؟
3595  متر ارتفاع سنجیده شده برای قله چنگیزچال است و جز قله‌های نسبتا کم ارتفاع ایران محسوب می‌شود.

عوارض طبیعی موجود در چنگیزچال

دریاچه های تار و هویر و، رودخانه دلی‎چای در قسمت جنوبی خط الرأس و رودخانه نمرود و لاسم در شمالی‌ترین قسمت آن جریان دارند و از طریق یال کوه و گردنه‎ی سیاه ریز به کوه پاشوره وصل و از سایر قسمت‌ها کاملاً آزاد می‎باشد.
 همچنین دره تیزآب شهر دماوند، آبشار تیزآب، چشمه آب معدنی در حوالی رودخانه تیزاب  یعنی پایین آبشار جز مناطق گزدشگری و طبیعی این ناحیه محسوب می‌شوند.
وضع آب و هوای چنگیزچال

این رشته کوه به طور غالبا در معرض بادهای ایران  از سمت جنوب غربی به شمال شرقی و بادهایی که از طرف شهر قدیمی و بادخیر  فیروزکوه  یعتی قسمت جنوب شرقی به شمال غربی می‌وزند، قرار دارد تا جایی که بیشترین باران و برف بر روی این رشته کوه از برخورد ابرهایی است که توسط همین بادها جابجا شده‌است..
رشته‌کوه دوبرار و قله‌های آن  مثل قله چنگیزچال  دارای زمستان سخت و  طاقت فرسا است. ریزش بهمن‌های همیشگی در قسمت‌های شمالی و جنوبی به شدت در زمستان اتفاق می‌افتد و این روند تا اوایل  فصل بهار هم ادامه دارد. بر روی قسمت انتهایی خط الرأس  قره داغ نقاب‌های برفی بزرگی تشکیل می‌شود. صعود به قله‌هی این منطقه به تجربه کافی در فصل زمستان و استفاده از نجهیزات کامل کوهنوردی نیاز دارد.

برای تهیه تجهیزات مناسب می‌توانید به سایت کوه‌بیست سر بزنید و از وسایل و تجهیزاتی که حرف اول را از نظر کیفیت می‌زنند، دیدن کنید و خودتان برای خرید محصولات خاص و یونیک تصمیم بگیرید.
بهترین فصل سفر به کوه چنگیزچال  در اواخر فصل بهار یعنی از خرداد تا اوایل  فصل پاییز است.
یخچال ها؛ جاذبه های گردشگری پیرامون کوه چنگیزچال
وجود برفچال در مسیر صعود به این قله توان و حواس کامل شما را برای جلوگیری از هر خطر احتمالی را می‌خواهد.  قابل ذکر است که در مسیر صعود به قله چنگیزچال  به دلیل شیب زیاد ، وجود سنگهای ریزشی و وجود برفچال و یخچال‌های طبیعی به احتیاط فراوان نیاز دارید.

پیشنهاد ما به شما از تیم حرفه‌ایی کوهنوردی کوه بیست تهیه تجهیزات عالی در درجه اول و  برای کاهش خطرات هم اطلاع کامل از شرایط جوی چنگیزچال است.

می‌توانید برای تخمین آب و هوا مجله هواشناسی کوهستان را از سایت کوه بیست مطالعه کنید تا از همگان بی‌نیاز باشید.

جان پناه های کوه چنگیزچال

شاید باورتان نشود اما در این مسیر حتی یک جانپناه هم وجود ندارد. به دلیل شرایط برفی  آنتن دهی تلفن همراه در بعضی نقاط مسیر  همبه شکل فاجعه باری است.

پوشش گیاهی قله چنگیزچال

به دلیل تنوع بسیار زیاد و شگفت انگیز در مناطق کوهستانی از نظر ارتفاع،  فشار هوا،  باد، زاویه آفتاب، رطوبت هوا، نوع خاک منطقه و … گوناگونی  و پوشش گیاهی به چشم می خورد تا جایی که گاه با چند متر بالا رفتن وضعیت پوشش گیاهی و تنوع آن‌ها به  طور قابل توجهی تغییر شکل می‌دهد .

مخصوصا اگر از رشته کوه البرز  که یکی از غنی ترین پوشش گیاهی جهان است عبور کنید؛ از کوهپایه ها تا نزدیک به ارتفاع ۴۰۰۰ متر  پوشش گیاهی فوق العاده‌‌ای وجود دارد

 برخی از این پوشش گیاهی عبارتند از:گون، اسپرس کوهی ، زرشک،گل نسترن، قیاق، شقایق، علف قناری، پوآ، کوما، علف پیازی، جو وحشی، چچم، یولافو و بسیار گونه های دارویی و خوردنی مثل ملیس، بومادران، گل گاوزبان، گل بنفشه،  گل بابونه، ترشک، شنگ، والک، کنگر،گیاه آویشن، گون، سیرک، نعنا، پونه و گزنه هستند.

گونه‌های جانوری در این منطقه
برخی از جانورانی که در این قله زندگی‌ می‌کنند و شما باید در هنگام کوهنوردی کمترین آسیب را به زیستگاه آنها بزنید عبارتند از کل، بز، گرگ، روباه و پرندگانی مثل بلدرچین وحشی، سینه سرخ.به دلیل تنوع بسیار زیاد و شگفت انگیز در مناطق کوهستانی از نظر ارتفاع،  فشار هوا،  باد، زاویه آفتاب، رطوبت هوا، نوع خاک منطقه و … گوناگونی  و پوشش گیاهی به چشم می خورد تا جایی که گاه با چند متر بالا رفتن وضعیت پوشش گیاهی و تنوع آن‌ها به  طور قابل توجهی تغییر شکل می‌دهد .

پوشش گیاهی قله چنگیزچال

تجهیزات لازم برای صعود به چنگیزچال

فراموش نکنید که برای کوهنوردی بدون خطر آماده کردن تجهیزات درست و حسابی که ایمنی شما را تا بالاترین حد ممکن تضمین کند، در اولویت اولیه شما باید قرار بگیرد .

توجه به فصل و زمانی که می‌خواهید به قله چنگیزچال صعود کنید برای آماده کردن چک لیست شما لازم است.

تجهیزات لازم برای صعود به چنگیزچال

کوهنوردی یک روزه در فصل تابستان

به منظور کوهنوردی هر چه بهتر شما ما اینجا چک لیستی تهیه کرده‌ایم تا بتوانید با خیال راحت به جمع کردن لوازم خود بپردازید.

پیراهن یا لباس آستین بلند، کاپشن بادگیر، دست کش، کلاه، کفش مناسب کوهنوردی، کوله کوهنوردی ، باتوم کوهنوردی ،هدلمپ ،چراغ قوه و چراغ پیشانی، لایه گرمایی مناسب با دمای هوا، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی مخصوص ارتفاعات، وسایل کمک های اولیه برای نجات افراد، آب به میزان کافی و مواد غذایی سبک و مناسب  تمامی لوازمی هستند که برای کوهنوردی شما لازم است.

اگر اطلاعات کافی در خصوص نحوه  عملکرد هر یک از این تجهیزات ندارید، می‌توانید در قسمت مجله تخصصی سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست اقدامات لازم جهت خواندن مقاله‌‌های نوشته شده برای تجهیزات کوهنوردی را انجام دهید و سپس از قسمت فروشگاه خرید خود را با آگاهی کامل انجام دهید.

چک لیست قله چنگیزچال برای روزهای زمستانی

حتما برای تهیه چک لیست لوازم روزهای زمستانی، اول تعداد روز کوهنوردی خود را دقیق بسنجید و بعد باید از شرایط کوهستان آگاه باشید.

ما برای صعود یک روزه لوازم زیر را پیشنهاد می‌کنیم. حالا شما با توجه به تعداد روزهای سفر خود و همچنین تعداد افراد می‌توانید لیست را تغییر دهید.

پیراهن یا لباس گرم، کاپشن بادگیر، دست کش مخصوص برف، کلاه بافتنی ،کفش مناسب کوه، کوله کوهنوردی جهت قرار گیری لوازم، باتوم کوهنوردی، هدلمپ برای نور در شب ، لایه گرمایی مناسب با شرایط هوا، کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی برای جلوگیری ازتابیدن اشعه خورشید به چشم، لوازم کمک های های اولیه، آب به مقدار کافی برای نوشیدن، مواد غذایی سبک و به اندازه برای کوهنوردی

جمع بندی صعود به قله چنگیز چال

در این مقاله در خصوص چک لیست قله چنگیزچال برای روزهای زمستانی، تجهیزات لازم برای صعود، جان پناه های کوه چنگیزچال ، پوشش گیاهی و جانوری در آن منطقه،

یخچال های که جزو جاذبه های گردشگری پیرامون کوه چنگیزچال هستند، وضع آب و هوای چنگیزچال در تمامی فصل‌ها، عوارض طبیعی موجود و… صحبت کردیم.

چرا کوه بیست سایتی درجه یک در زمینه کوهنوردی است؟

به کوه بیست می‌توانید هم از دید فروشگاهی و هم به عنوان راهنمایی در کوه نوردی بدون خطر نگاه کنید تا اصلا دچار مشکل نشوید.

در فروشگاه کوه بیست تمام ابزار آلات مناسب کوهنوردی، سنگ نوردی و دیواره نوردی با کیفیت فوق العاده یافت می‌شود.

سوالات متداول از مقاله شناخت کوه  چنگیز چال

1. ارتفاع قلل چنگیزچال چند هزارمتر است؟

قله چنگیزچال 1با ارتفاع 3595 متر از سطح دریا، کوه چنگیزچال۲ با ارتفاع ۳۶۳۸ و قله سوم با ارتفاع ۳۶۳۰ به ترتیب از شرق به غرب روی خط‌الراس قرار گرفته‌اند.

2. موقعیت جغرافیایی چنگیزچال چگونه است؟

در رشته کوه  البرز مرکزی خط رأس بسیار زیبا و با عظمتی که دائما پوشیده از برفهای زمستانی است، وجود دارد که طول آن در حدود  65 کیلومتر و یکی از بزرگترین خط رأس‌ها در سطح خاورمیانه می باشد.
در منطقه ی چنگیزچال مکان های مناسبی جهت ورزش زیبای اسکی وجود دارد که سالانه پذیرای اسکی بازان حرفه ای بین المللی می باشد.

3.بهترین مسیر برای صعود کدام است؟

بهترین مسیر صعود به چنگیزچال  از راه آبادی‌های سیاه ریز , دره الگگ , پالون پشت , ممج , راه هویر , قله دوبرار است که بیشتر صعود کنندگان به خاطر آگاهی از شرایط منطقه، بالاتر بودن مبدا شروع کوهنوردی و رسیدن  سریع تر و آسان‌تر  به خط الراس، وجود قله‌های  معروف غربی خط الراس مثل بزمچال و چنگیزچال و منظره بسیار زیبا بر روی  کوه دماوند ترجیح می دهند کوهنوردی خود را از  سمت غرب آغاز کنند و در نهایت به جاده فیروزکوه برسند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا