دسته‌بندی نشده

معرفی دره ستارگان عروس افسانه‌ای چابهار ایران

وقتی که صحبت از عجایب هفت گانه به میان می‌آید، کمتر کسی به دره ستارگان قشم فکر می‌کند. همه‌ی ما عجایب هفت گانه جدید و قدیم را به خاطر می‌آوریم؛ بدون شک این دره قشم شاهكار طبیعت است. یکی دیگر از عجایب هفت گانه جذاب که اتفاقا در ایران واقع شده‌ و امکان بازدید از آن‌ها به آسانی فراهم است، عجایب هفت گانه قشم درة است.

دره‌ی ستارگان یکی از جذاب‌ترین آثار دیدنی قشم و ایران است. تفاوتی ندارد که روایت بومیان را از نحوه شکل گیری این محل که اعتقاد دارند برخورد یک ستاره عادی باعث به وجود آمدن آن شده است را باور کنید یا دلایلی که زمین شناسان را برای نحوه شکل گیری آن بیان می‌کنند، این دره همچنان یکی از عجیب‌ترین و خاص‌ترین نقاط ایران است که نباید بازدید از آن را به آینده دیگری موکول کنید. پس با این تفاسیر با این مقاله از سایت فروشگاه کوهنوردی کوه بیست همراه ما باشید.

دره ستارگان کجاست؟

دره ستارگان در قسمت جنوب شرقی جزیره قشم و در نزدیکی روستای بركه خلف واقع شده‌است. فاصله دره‌ی ستارگان تا مرکز قشم در حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی این مکان هیجان انگیز را در برنامه سفر خود قرار بدهید.

اگر به کوه و کوهنوردی علاقه دارید ‍‍پیشنهاد می‌کنیم مقاله میشینه مرگ را مطالعه کنید.

مسیر دسترسی به دره ستارگان

برای دسترسی به دره ستارگان شما بایستی وارد جاده برکه خلف شوید و پس از رسیدن به روستای برکه خلف، از سمت شمال غرب این روستا خارج بشوید و به سمت دره ستارگان حرکت کنید.

نام های محلی دره ستارگان چیست؟

دره ستارگان قشم به دلیل ویژگی‌های عجیب و منحصر به فرد خود، از گذشته‌ دور به عنوان محلی با ویژگی‌های فرازمینی مابین مردم بومی منطقه شناخته شده است. مردم محلی این منطقه را با نام استاله کفته یا استار کفتیده که هردوی آن‌ها به معنای ستاره‌ی افتاده ، می‌شناسند.

به اعتقاد مردم، این منطقه با برخورد یک ستاره با زمین این منطقه به وجود آمده است و تمامی اشکال منحصر به فرد، حاصل برخورد همین ستاره می‌باشد.

براساس افسانه های دره ستارگان پس از برخورد ستاره یا شهاب سنگ به زمین ماسه‌ای منطقه، تمام ماسه‌هایی که به هوا پرتاب شده‌اند، به شکل ستون‌های امروزی نقش بستند.

افسانه دره‌ی ستارگان به اینجا محدود نمی‌شود و داستان‌های متعددی است و عجیبی درباره این مکان نقل می‌شود.

نام های محلی دره ستارگان

دلیل شکل گیری دره ستارگان چیست؟

همزمان با اعتقادات مردم محلی درباره دره ستارگان قشم زمین شناسان و متخصصان هم تلاش کرده‌اند تا ویژگی‌های زمین شناختی و دلایل به وجود آمدن این منطقه را شرح بدهند.

به طور مشخص، دره‌ی ستارگان یکی از خاص‌ترین نتایج فرسایش خاک و فشار باد و آب به سطح زمینی به وجود آمده اند.

از آن جایی که بخش‌های متفاوت این منطقه دارای مقاومت متفاوتی بوده‌ است، این اثر فرسایشی در تمام قسمت‌ها یکسان نبوده‌اند و بخش‌های مقاوم به شکل ستون‌های ناهمگون باقی مانده‌است.

عمر دره ستارگان ایران به دوران زمین شناسی سنوزوئیک و در حدود دو میلیون سال پیش برمی‌گردند. زمین این منطقه در طی این دو میلیون سال تحت تاثیر فرسایش و فشار باد و باران قرار گرفته است و به شکل امروزی خود رسیده‌است.

عموما تعداد دفعات بارندگی در طی سال در جزیره قشم زیاد نیست ولی بارش‌های معدودی که در این منطقه رخ می‌دهند، اکثرا شدت بسیار زیادی دارند و باعث تخریب لایه‌های سطحی که مقاومت  بسیار کمتری دارند می‌شوند.

در این قسمت از مقاله کوه بیست جالب است بدانید که مقاومت لایه‌های زیرین این منطقه نسبت به لایه‌های رویی مقاومت کم تری نیز دارند.

به همین علت در طی سال‌ها، لایه‌های رویی که مقاومت بیشتری دارند، دچار فرسایش می‌شوند و لایه‌ی زیرین هم به همین ترتیب تغییر شکل می‌دهند.

نکات قابل توجه دره ستارگان قشم

یکی از مواردی که در دره‌ی ستارگان به چشم می‌خورد، ستون‌ها و دیواره‌ نوک تیزی می‌باشد که در همه جای دره‌ی ستارگان وجود دارد. این مسئله به دلیل جریان دورانی و چرخشی آب باران در اطراف ستون‌ها می‌باشد که باعث تخریب جداره‌های ستونی که مقاومت بسیار بالایی نیز دارند شده است و اشکال نوک تیزی را به وجود می‌آورد. 

این مسئله تا به امروز هم ادامه داشته است و ممکن است شما امروز از دره ستارگان خلیج فارس بازدید کنید و پس از یک بارش شدید در شب، ظاهر دره در روز بعدی کاملا تغییر کرده‌باشد. دره‌ی ستارگان به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم در فهرست میراث یونسکو ثبت شده است و بازدید از آن می‌تواند یکی از تجربه‌های منحصر به فرد شما را رقم بزنند.

با تاریک شدن هوا و پیچیدن باد در لابه لای ستون‌ها و نیز دالان‌های این دره صداهای عجیبی به گوش می‌رسد و مردم محلی معتقد هستند این صدای ارواح می‌باشد که درون دره‌ی ستارگان قشم قدم می‌زنند و وجود انسان‌ها نیز درون دره باعث نارضایتی آن‌ها می‌شوند. به همین خاطر برخی از دره ستارگان قشم، به عنوان یکی از ترسناک‌ترین جاهای ایران همواره یاد می‌کنند.

نکات قابل توجه دره ستارگان قشم

زمان بازدید و هزینه بازدید از دره ستارگان

با توجه به شرایط آب و هوایی این منطقه، بهترین زمان برای رفتن به دره ستارگان در فصول مختلف سال باهم تفاوت دارد. در ۶ ماه اول سال شما گردشگران می‌توانید از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب از دره‌ی ستارگان بازدید کنید.

همچنین در ۶ ماه دوم سال یعنی فصل‌ پاییز و زمستان، زمان بازدید از دره‌ی ستارگان از ساعت ۸ تا ۷ عصر خواهد بود.

افسانه جن در دره ستارگان

اما شاید مهم‌ترین دلیلی که دره‌ی ستارگان را تا این اندازه عجیب و اسرارآمیز نشان می‌دهند، اعتقادات مردم محلی می‌باشند.

براساس اعتقادات مردم محلی، این دره قشم در شب محل تردد و زندگی اجنه و ارواح می‌باشد و اگر در هنگام شب در این محل حضور داشته باشید، می‌توانید صداهای عجیبی است که از اجنه به گوش می‌رسد را بشنوید.

به اعتقاد مردم محلی، دلایل این صداها به خاطر ناراحتی اجنه از حضور انسان‌ها در نزدیکی محل زندگی آن‌ها می‌باشد و به همین دلیل اعتقاد دارند که بازدید از دره ستارگان در شب ممکن است خطراتی را به دنبال داشته باشد.

بنابراین اگر در هنگام غروب آفتاب و نزدیک تاریک شدن هوا بخواهید به سمت دره‌ی ستارگان حرکت کنید، احتمالا در نظر مردم محلی، در حال ورد به ترسناک ترین دره ایران و یا دره ارواح قشم هستید و خطرات زیادی قرار است شما را تهدید کند.

اما زمین شناسان با بررسی‌های متوالی، علت این صداها را به دلیل وزش بادهای مختلف در بین ستون‌های متعدد این منطقه دانستند و اشکال مختلفی که به دلیل پدیه فرسایش در این منطقه به وجود آمده، زمینه ساز تولید صداهای مختلف مخصوصا در هنگام غروب آفتاب و تاریک شدن هوا دانسته است.

بهترین زمان بازدید از دره ستارگان

جزیره قشم آب و هوای گرم و مرطوبی داراست و بهتر است زمانی به دره‌ی ستارگان به شفر بروید که خیلی در معرض گرمای بیش از حد هوا و تابش مستقیم آفتاب نباشید.

بهترین زمان بازدید از دره ستارگان قشم اواسط پاییز تا اواخر زمستان می‌باشد.  قشم پر است از تفریحات کمتر ترسناک و کاملا آرامش‌بخش! با جاذبه‌های گردشگری دریایی و غیر دریایی این جزیره آشنا بشوید. پس همراه با مقاله از کوه بیست باشید.

بهترین زمان بازدید از دره ستارگان

بازدید از دره ستارگان در شب

اگر به دنیای ارواح و اجنه اعتقادی ندارید و از صداهای عجیب و غریبی که در هنگام تاریکی هوا در این منطقه به گوش می‌رسید نمی‌ترسید، پس لازم است تا حتما دره ستارگان قشم جن در شب را امتحان کنید.

آسمان دره‌ی ستارگان قشم در شب یکی از پرستاره‌ترین آسمان‌هایی خواهد بود که حتما در تمام طول زندگی‌تان شماهده خواهید کرد.

مهمترین مزیت این دره ، دور بودن از محیط‌های شهری و آلودگی نوری است که به باعث می‌شود ستاره‌ها همچون دانه‌های برف در آسمان شب‌های دره ستارگان به چشم بیایند. اگر زیبایی آسمان کویر را در شب تجربه کرده باشید، آسمان شب‌های دره‌ی ستارگان می‌تواند چندین برابر شما ره به وجد بیاورد.

تجربه دره‎‌ی ستارگان در شب به دلیل آرامش و آسمان بی‌نظیر، بدون شک یکی از تجربه‌های شما خواهد بود تا سال‌ها در ذهنتان باقی می‌ماند و فراموش نخواهد شد.

اگرچه که بازدید از این دره به تنهایی می‌تواند ساعت‌ها شما را مسحور خود کند، اما در کنار آن تفریحات دیگری هم در دره‌ی ستارگان قشم وجود دارد که می‌توانید از لحظات خود نهایت لذت را ببرید.

گشت و گذار

مناطق اطراف دره ستارگان مملو از جاهای دیدنی طبیعی است. هر نقطه‌ای از این منطقه را که بگردید، مجموعه‌ای از زیبایی و جاذبه‌های طبیعی هیجان انیگز انتظار شما را می‌کشد. بعد از بازدید از مسیر اصلی دره‌ی ستارگان می‌توانید در منطقه گشتی بزنید و با جاذبه‌های کمتر دیده شده این منطقه هم آشنا شوید.

عکاسی

بدون شک در سفر به دره ستارگان قشم باید چند کارت حافظه با ظرفیت بالا همراه خود دشاته باشید، چرا که در دره‌ی ستارگان آن قدر سوژه‌های بکر و ناب برای عکاسی پیدا خواهید کرد که قطعا بخش زیادی از زمان شما به عکاسی از مناظر مختلف اختصاص پیدا خواهد کرد.

بهتر است در صورت امکان حتما از یک دوربین عکاسی حرفه‌ای استفاده کنید تا عکس‌های سفر به دره ستارگان قشم به عنوان یکی از به یاد ماندنی‌ترین عکس‌های سفرهای شما باقی بماند.

عکاسی از دره ستارگان

خرید سوغات

یکی دیگر از جاذبه های دره ستارگان غرفه‌های صنایع دستی است که توسط اهالی بومی منطقه اداره می‌شوند. شما می‌توانید در این غرفه‌ها، لوازم تزیینی و یادگاری‌های زیبایی را برای دوستان و آشنایان خود خریداری کنید.

بازدید از موزه سنگ

موزه سنگ دره‌ی ستارگان مجموعه‌ای از سنگ‌ها و کانی‌های منطقه را به همراه توضیحات مفصل و ویژگی‌های زمین شناسی را به نمایش گذاشته که شما می‌توانید بیشتر با اجزای تشکیل دهنده این مکان شگفت انگیز آشنا شوید. در این موزه می‌توانید با دلایل شکل گیری این منطقه، علت صداهایی که در شب شنیده می‌شوند و اطلاعات دیرینه شناسی دره ستارگان آشنا شوید.

روستای برکه خلف

روستای برکه خلف هم که در مجاورت دره‌ی ستارگان قرار دارد، یکی دیگر از جاذبه‌های دره ستارگان است. در این روستا می‌توانید با لباس‌های محلی منطقه عکس بگیرید و از سوغات و غذاهای محلی هم استفاده کنید. شترسواری در کنار دره‌ی ستارگان هم تفریحی است که می‌تواند لذت بازدید از دره‌ی ستارگان قشم را چندبرابر کند. اگر قصد دارید از سفر خود لذت ببرید باید یک کفش کوهنوردی استاندارد و راحت به پا داشته باشید؛ پس همین الان سفارش خود را در سایت ثبت کنید.

داستان قبرستان دره ستارگان قشم و فیلم اژدها وارد می‌شود

ماجرای دره ارواح قشم و وجود جن در این منطقه در کنار باورهای مردم محلی آنقدر جذاب بود که مانی حقیقی، فیلم نامه “اژدها وارد می‌شود” را براساس باورهای مردم بومی منطقه درباره قبرستان دره ستارگان قشم نوشت. داستان قبرستان این دره قشم در این فیلم این گونه روایت می‌شود که در صورتی که جسدی در خاک قبرستان دره‌ی ستارگان دفن شود، در این منطقه زلزله خواهد آمد.

به همین دلیل یک زمین شناس و نیز یک صدابردار و یک افسر پلیس که برای پیگری پرونده به این جزیره آمده است، تلاش می‌کنند تا یک جسد را در قبرستان دره ستارگان قشم دفن کنند تا متوجه شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد. در این بین این سه نفر با بخشی از آداب و رسوم مردم جزیره قشم آشنا می‌شوند. اژدها وارد می‌شود داستان دره ستارگان ؛ ترسناک ترین دره ایران است.

برای شناخت مناطق تاریخی ایران پیشنهاد می‌کنیم مقاله دره شیرز را بخوانید.

چرا کوه بیست؟

سایت کوه بیست چندین سال است که با فعالیت‌های کوهنوردی و گردشگری آغاز فعالیت کرده و با فروشگاه تخصصی لوازم کوهنوردی و کمپینگ خود در بین کوهنوردان محبوب شده است. علاوه بر فروشگاه کوه بیست می‌تواند اطلاعات بسیار مناسبی در رابطه با قلل پر آوازه کشور و سایر مناطق طبیعی مانند دره ستارگان را برای علاقه‌مندان به ارمغان آورده است.

دره ستارگان

پاسخ به سوالات متداول در مورد دره ستارگان

دره ستارگان کجاست؟

دره‌ی ستارگان در قسمت جنوب شرقی جزیره قشم و در نزدیکی روستای برکه خلف واقع شده‌است.

چگونه به دره ستارگان برویم؟

برای رفتن به این دره کافی است به سمت شرق جزیره حرکت بکنید و وارد جاده برکه خلف شوید. پس از رسیدن به روستای برکه خلف نیز، می‌توانید از سمت غرب روستا خارج شوید و به دره‌ی ستارگان قشم برسید. پیج اینستاگرام فروشگاه کوه بیست را برای اطلاع از محصولات جدید فالو کنید.

آیا جن دره ستارگان قشم واقعی است؟

مردم محلی منطقه اعتقاد دارند که دره جن در هنگام غروب آفتاب و تاریک شدن هوا محل عبور و مرور و زندگی اجنه و ارواح می‌باشد و معتقدند که صداهایی که در شب از این منطقه به گوش می‌رسند، صدای اجنه‌ای می‌باشد که از حضور مردم در این منطقه ناراضی هستند. اگرچه که دانشمندان و محققین نشان داده‌ا است که این صداها حاصل وزش باد در ستون‌های این دره می‌باشد و وجود جن اثبات نشده‌.

بهترین زمان بازدید از دره ستارگان چه زمانی است؟

با توجه به آب و هوای گرم و مرطوب جزیره قشم، بهترین زمان برای بازدید از دره ستارگان در قشم اواسط پاییز تا اواخر زمستان می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا